Nordiska KO protesterar mot Facebook
Facebook hänvisar till en pågående dialog med myndigheterna.
Det är säkert många som reagerat på att reklamen ökat markant på Facebook. Bland dem finns konsumentombudsmännen i Sverige, Norge och Danmark som anser att marknadsföringen kan betraktas som oönskad reklam, vilket är förbjudet enligt ett EU-direktiv, skriver Computer Sweden.
I ett brev till EU-kommissionen är konsumentombudsmännen också missnöjda med Facebooks sponsrade inlägg som dyker upp när någon av användarens vänner gillat en produkt eller varumärke.
– Det sociala nätverket bryter sannolikt mot det europeiska direktivet för integritet vid elektronisk kommunikation, säger norska konsumentombudsmannen Gry Nergard, till IDG News.
Ombudsmännen vill först diskutera med Facebook, men om det inte leder till förändring hoppas de att EU-kommissionen ingriper.
Frida Löwengren, talesperson för Facebook Norden, hänvisar till en pågående dialog i ämnet:
– Facebook har konstant kontakt med olika organ för att se till att följa de lagar och regler som gäller i de länder där de verkar, säger hon.