Muller dundrar mot rekonstruktören
Muller liknar Saab just nu vid "ett svart hål" där pengar försvinner.
Victor Muller, som både är vd och styrelseordförande i Saab Automobile, uttalade sig för Teknikens värld från en flygplats i London. Han anser att det var ett misstag att överge den tidigare planen för Saabs framtid, där de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da tillsammans skulle ta över drygt hälften av bolaget.
– Affären var långt gången och upplägget med en kinesisk ägarandel på 54 procent var godkänd. Sedan började rekonstruktör Guy Lofalk springa regeringens ärenden, övertala kineserna till en 100-procentig ägarandel och GM tvärbromsade, säger Victor Muller till tidningens nätupplaga.
Förstår GM
I den senast kända planen för Saabs framtid får fordonstillverkaren Youngman 60 procent av ägandet, medan Pang Da, som sysslar med distribution och försäljning, får 40 procent. General Motors (GM) har vägrat att släppa tekniklicenserna till ett Saab i den skepnaden.
– Jag förstår GM till fullo, det är klart att de inte vill riskera sin marknad i Kina, säger Victor Muller.
– Men just nu förstår jag å andra sidan inte varför kineserna fortsätter att pumpa in pengar i företaget. Som läget är innebär det bara att lägga pengarna i ett svart hål.
Hemlig lösning
Enligt Victor Muller finns en annan tänkbar lösning för Saab, men han vill inte berätta hur den ser ut. Muller betraktar dock sig själv som livsviktig för företaget.
– Skulle jag slumra till försvinner Saab på ett ögonblick, säger han till tidningen.
Muller gör sitt utspel medan Guy Lofalk är i USA och har diskussioner med General Motors som är avgörande för Saabs framtid. Enligt Dagens Industri försöker Lofalk lansera en ny ägarkonstruktion där en tredje part, troligen en kinesisk regionfond, tar en ägarandel på 60 procent.
Samtidigt förbereder facken på Saab att delge företaget betalningsuppmaningar om den uteblivna novemberlönen.
Företrädare för fackföreningarna IF Metall och Sveriges ingenjörer på Saab Automobile vill inte kommentera vd Victor Mullers kritiska uttalanden om rekonstruktören Guy Lofalk, planerna på ett helt Kina-ägt Saab, och att företaget blivit som ett "svart hål", där pengar försvinner.
Saabs svåra år
6 april: Bilproduktionen i Trollhättan stannar, eftersom leverantörerna inte fått betalt.
4 juli: De kinesiska bolagen Youngman och Pang Da skriver på ett avtal om att ta över sammanlagt 54 procent av Saab.
17 augusti: Kronofogden inleder utmätning av fordringar.
21 september: Hovrätten säger ja till Saabs begäran om att genomgå rekonstruktion, vilket Vänersborgs tingsrätt tidigare sagt nej till.
22 oktober: Rekonstruktören Guy Lofalk begär att processen ska avbrytas, med motiveringen att Saabs framtidsplaner inte håller.
28 oktober: Lofalk återtar sin begäran. Youngman och Pang Da skriver på en avsiktsförklaring om att ta över biltillverkaren Saab i dess helhet.