Missnöje med pensionsrådgivare
Konsumentverket har den senaste tiden dragit i gång flera utredningar.
– Vi har haft en ganska strid ström av anmälningar som har kommit in de senaste två åren. Anmälningarna är ett hundratal i år och vi har öppnat ärenden mot ett tiotal företag, säger Maria Johansson, jurist på Konsumentverket.
Klagomålen handlar främst om personer som upplever att de bara bett om gratis information, men i stället skickar företaget ett färdigt avtal med en faktura och menar att mottagaren numera är kund. Därefter har det varit svårt att nå bolaget. På juristspråk kallas det för negativ avtalsbildning och strider mot god marknadsföringssed.
Bevisbörda hos bolaget
– Konsumenten har angett sina kontaktuppgifter för att få sig tillskickat mer information om tjänsten. Man har alltså inte uppfattat att man har blivit bunden av något, säger Maria Johansson.
Hennes råd till den som råkar ut för detta är att kontakta bolaget och berätta att man tycker att fakturan är felaktig.
– Man ska bestrida fakturan. Det är företaget som är skyldigt att bevisa att du som konsument har ingått avtalet, säger Maria Johansson.
Några av rådgivningsbolagen som Konsumentverket nu har under luppen är inte registrerade hos Finansinspektionen (FI), vilket är helt i sin ordning. Det är nämligen skillnad på rådgivning och rådgivning enligt lagtexten.
Personlig rådgivning, som riktar sig till en specifik kund, kräver tillstånd. Däremot kan vem som helst dra i gång ett nyhetsbrev med generella råd riktade till halva bekantskapskretsen om vilka premiepensionsfonder som bör väljas.
Krävs inte tillstånd
– Många av de här bolagen skickar ut rådgivning via mejl eller ger dig tillgång till en hemsida där du kan se vilka fonder de väljer. Den typen av generella råd behöver man inte ha tillstånd för att ge och företagen står därför utanför vår kontroll, säger Magnus Björkman, chef för värdepapperstillsyn hos FI.
Eftersom inga tillstånd krävs, kan heller inga tillstånd dras in för den som missköter sig. FI menar att det ur ett konsumentperspektiv vore bättre om alla som arbetar med rådgivning omfattas av tillståndsplikt.
– Det finns en otydlighet. Man har haft ett telefonsamtal och plötsligt börjar det dyka upp fakturor, säger Magnus Björkman.
Rådgivare under luppen
De här bolagen utreder Konsumentverket:
Advisor Kapitalförvaltning i Stockholm
Festival Fondservice
Finansium
G2 Analys
Gothias Pensionsrådgivning
Moderna Fondvalet
Positiv Pension
Svensk Fondanalys
Svensk Premierådgivning
Källa: Konsumentverket (TT)
Så jobbar Konsumentverket
När Konsumentverket inleder en utredning börjar verket med att kontakta bolaget för att berätta att man anser att det agerat felaktigt samt uppmanar företaget att rätta till felet. Konsumentverket ber också bolaget att skicka in ett yttrande där det ger sin syn på saken.
I första hand vill Konsumentverket att bolaget frivilligt rättar sin marknadsföring.
Om det inte går att komma överens, kan konsumentombudsmannen utfärda ett förbudsföreläggande alternativt lämna in en stämning till Marknadsdomstolen som får avgöra saken.
(TT)