Miljardsatsning på järnvägen
Av de pengarna ska 3,6 miljarder gå till järnvägen och 1,4 miljarder till vägar.
– Lejonparten går till järnvägen, 3,6 av de fem miljarderna, sade FP-ledaren Jan Björklund.
Det handlar om ökat underhåll som växelvärmestyrning, trimningsåtgärder och återinvesteringar.
– Det räcker inte till alla behov, sade han.
Vilka banor det blir är upp till Trafikverket att fatta beslut om, men sannolikt kommer det i storstadsregionerna, enligt Björklund.
Med regeringens förslag om tillskott kommer anslaget för drift och underhåll av järnvägen att uppgå till 7 miljarder per år 2012 och 2013, och anslaget för drift och underhåll av vägarna till 11 miljarder vart och ett av åren, enligt allianspartiernas gemensamma pressmeddelande.
Trafikverket fick exakt så mycket pengar till järnvägen som det mäktar med att hantera och generaldirektör Gunnar Malm är mycket nöjd.
– Det är helt i linje med det vi framfört, säger han.
Det mesta går till drift och underhåll och portioneras ut över landet. Malm nämner särskilt Stockholmsområdet med Mälardalen, Göteborg, Skåne, godsstråken genom Bergslagen och Malmbanan. Dit kommer resurserna att koncentreras.
Malm räknar upp vad som behöver göras – alltifrån spårbyten, byten av växlar, signalanordningar, kontaktledningar och mötesplatser, som gör det lättare att komma förbi.
– Vi behöver ökar robustheten i systemet och då blir också punktligheten bättre, säger han.