Mer strömmad musik i framtiden
Sverige ligger långt framme i utvecklingen.
Strömmade musiktjänsten Spotify har vuxit snabbt sedan grundandet för några år sedan, och är nu den näst största inkomstkällan inom digital musik för europeiska skivbolag efter Apples Itunes. I Sverige gick under första halvåret den digitala musikförsäljningen om försäljningen av cd- och lp-skivor, och strömmade musiktjänster utgör nu hela 40 procent av den svenska musikmarknaden.
– Vi tror att vi har hittat lösningen på hur musik ska distribueras i framtiden, säger Andreas Liffgarden, affärsutvecklingsansvarig på Spotify.
Skivor viktigare globalt
Globalt sett drar cd- och lp-skivor fortfarande in mest pengar till skivbolagen. Men Gartner spår i en färsk analys att försäljningen av skivor kommer att minska med en tredjedel fram till 2015, medan den digitala musikförsäljningen ökar. Gartner räknar att strömmad musik kommer att driva tillväxten, och att intäkterna därifrån mångdubblas. Det är framför allt övergången till surfplattor och smarta mobiler med uppkoppling som ökar konsumenternas önskan att ha tillgång till musik och annat innehåll, enligt Gartner.
Draghjälp av operatörer
En anledning till att det har gått så snabbt för Spotify i Sverige är enligt Andreas Liffgarden att man fått draghjälp av Telia, som i dag står för en fjärdedel av de betalande Spotify-användarna i Sverige. Antalet som tecknar sig för Spotify via Telia har ökat med 300 procent på ett år, vilket har gjort Telia till en av Sveriges största digitala skivbutiker.
Enligt bolagen tittar internationella operatörer och skivbolag på dem som ett exempel på hur man kan få den breda massan att betala för musik. Spotify samarbetar på liknande sätt med bland andra Virgin Media i Storbritannien, med Sonera i Finland och SFR i Frankrike.
Digitalt knappar in på skivor
Analysföretaget Gartner väntar sig att digital musik under de närmaste åren globalt kommer att närma sig, men inte gå om, den fysiska försäljningen.
Onlinemusikförsäljningen kommer att öka från 6,3 miljarder dollar i år till 7,7 miljarder dollar 2015, tror Gartner. Allra störst blir försäljningsökningen för olika typer av abonnemang av strömmade musiktjänster, som väntas öka från till 0,5 till 2,2 miljarder dollar mellan 2011 och 2015.
Däremot spår Gartner att den försäljningen av cd- och lp-skivor minskar med en tredjedel, från 15 miljarder dollar 2010 till 10 miljarder dollar 2015.
Källa: Gartner.