Mattelyft för 2,6 miljarder
"Ska Sverige vara ett framgångsrikt land i nästa generation behövs duktiga ingenjörer, forskare och ekonomer. Samtidigt sjunker svenska elevers resultat i matematik i alla internationella undersökningar. Vi halkar efter och den utvecklingen måste stoppas," skriver utbildningsminister Jan Björklund.
Bakgrunden till regeringens satsning är år av sjunkande resultat i matematik i de svenska skolorna.
– Matte är inte vilket ämne som helst. Det är ett grundläggande basämne som är helt avgörande för Sverige som industrination och för vårt välstånd, sade utbildningsminister Jan Björklund vid en pressträff.
Orsaken till de stadigt försämrade resultaten är enligt Björklund dels att lärarna i hög grad saknar full behörighet, dels att själva undervisningsmetoden brister. Sverige är det land i EU och OECD som har flest timmar med självstudier i matematik.
– Eleverna lär sig mekaniskt räknande men förstår inte vad de gör, sade Björklund.
Regeringen går därför in med sin satsning och styr själva den pedagogiska metoden – didaktiken – i skolorna. Det ska bli mer "katederundervisning", där läraren undervisar och förklarar mer.
– Det är nytt att staten går in och påverkar didaktiska metoder, men det är av så stort nationellt intresse att vi inte stillatigande kan titta på när det har slagit så fel, sade Björklund.
Mattesatsning
Totalt satsar regeringen 2,6 miljarder kronor på förbättrade resultat i matematik. 1 miljard av dessa är nya pengar i höstens budget.
För 2012–2015 satsas 1,3 miljarder kronor på fortbildning av lärarna med fokus på hur de undervisar, fortbildning av lärare som saknar utbildning, vidareutbildning av lärare som saknar examen samt på forskarskolor för lärare som vill fördjupa sina kunskaper.
Resten av de 2,6 miljarderna går till utökad undervisningstid med 120 timmar från höstterminen 2013 samt till den särskilda satsningen i lågstadiet för att elever ska lära sig läsa, skriva och räkna.
Källa: Utbildningsdepartementet (TT)