M hoppas på sidbytare i valet
Partiledaren Ulf Kristersson begav sig på måndagen ut på turné med start i Umeå. Samtidigt drog partiet i gång sin kampanj med utomhusreklam.
En viktig väljargrupp för M i valkampanjen är de väljare som rör sig mellan S eller M. Enligt M:s partisekreterare Gunnar Strömmer kan det handla om runt 100 000 potentiella "sidbytare".
– En sådan potential har vi inte sett sedan valet 2010, säger han.
De utgör, enligt Strömmer, någon procentenhet av väljarkåren som kan komma att avgöra ett mycket jämnt val.
I de senaste opinionsmätningarna har dock S gått starkt och nått 31–32 procent, medan M legat kvar runt sitt valresultat på knappt 20 procent från 2018.
Tre fokusfrågor
M tror att man kan locka över väljare från S med huvudbudskapet "nu får vi ordning på Sverige". Det handlar framför allt om lag och ordning, Sveriges ekonomi, de stigande priserna och energi- och klimatfrågan.
Budskapet om att "få ordning på Sverige", som lanserades redan för ett år sedan, kommer att finnas på reklamtavlor i till exempel kollektivtrafiken. Samma budskap kommer att höras som radioreklam och synas i annonser i tidningar och sociala medier.
M skickar nu även ut ett brev till omkring 160 000 svenskar i utlandet med en QR-kod som spelar upp en personlig valfilm där Ulf Kristersson bland annat tilltalar väljaren med förnamn och nämner landet där han eller hon bor.
Regeringsfrågan viktig
En viktig del i utomhuskampanjens första veckor är att lyfta fram regeringsalternativen. M siktar på att bilda en borgerlig regering som samarbetar med SD i riksdagen.
Reklamtavlorna i kampanjen kommer att peka på sakfrågor där M, KD, L och SD är överens, till skillnad från de rödgröna partierna.
– På andra sidan finns fyra partier som inte är överens om vare sig samhällsproblemen eller hur de ska lösas, säger Strömmer.
M vill framställa sig som "samlingspartiet" som kan samarbeta med andra partier för att få någonting gjort.
Partiets utomhuskampanj intensifieras strax innan förtidsröstningen startar 24 augusti, då M sätter upp sina valaffischer.
Delar ut chips
Partiets ambition är att få ett bättre valresultat än 2018, men något procentmål har M, enligt Strömmer, inte satt upp. Han understryker att det viktiga är att Moderaternas regeringsalternativ får mer än 50 procent så att det blir maktskifte.
M satsar omkring 65 miljoner kronor på sin valkampanj, vilket är lika mycket som 2018. Strömmer betonar att en stor del av M:s valkampanj bygger på partimedlemmars obetalda insatser.
De kommer till exempel att vid dörrknackning på fredagar dela ut godispåsar, inklusive en chipspåse med texten: "Nu får vi ordning på fredagsmyset".