M-förslag: Halvera bilarnas koldioxidutsläpp till år 2020
”Extremt radikalt”, anser Naturskyddsföreningen om målen. Nödvändigt, menar Lars Lindblad som leder gruppen.
Riksdagsledamoten Lindblad säger till TT att han ser koldioxidutsläppen från bilar och fordon som Sveriges akilleshäl. Miljöminister Andreas Carlgrens pressekreterare Mattias Johansson delar inte problembeskrivningen helt.
– Snarare är det hela världens akilleshäl, säger han.
Enligt Johansson ser Carlgren positivt på att moderaterna presenterar förslag som ett led i alliansens diskussioner inför klimat- och energipropositionen som regeringen ska lägga fram vid årsskiftet. Johansson vet dock inte om propositionen kommer att innehålla förslag som liknar moderaternas – som i princip innebär en halvering av koldioxidutsläppen per körd kilometer till 2020 jämfört med dagens svenska utsläpp på i snitt 184 gram.
M-förslaget är också betydligt tuffare än det förslag som kommissionen lagt fram och som diskuteras i EU-parlamentets miljöutskott nästa vecka.
– Det kommer inte att räcka, säger Lindblad om EU:s föreslagna gräns på 130 gram.
Lindblad menar också att flera föreslagna undantag gör att de europeiska målen riskerar att urvattnas under resans gång.
– Det moderata gränsvärdet är absolut, det är en maxgräns för nya, stora personbilar och inget genomsnitt av alla bilar som EU-målet, säger han.
Enligt Lindblad är m-förslaget, om det blir verklighet, en tydlig signal till fordonsindustrin att ta fram nya, bränslesnåla bilar.
– Men industrin är redan tydligt i gång med en omställning. De letar efter varenda utsläppsminskning som är möjligt att göra på varenda bilmodell och plockar dessutom in ny teknik. Så vårt förslag handlar mer om att understödja den utvecklingen.
Arbetsgruppen föreslår även skattelättnader för miljöbilar och andra ”morötter”. På frågan om det inte också behövs piskor i form av högre bränsleskatter svarar Lindblad att konsumenterna nog redan upplever de höga oljepriserna som en piska.
Flera miljöorganisationer är positiva till m:s idéer.
”Extremt radikalt”, säger Naturskyddsföreningen, enligt Svenska Dagbladet. Gröna Bilister ger också m beröm men understryker samtidigt att partiet också måste tänka på den närmaste framtiden och enas med de andra allianspartierna om att inte lägga fram förslag som organisationen anser allvarligt hotar den svenska miljöbilsboomen.
Håkan Johansson
TT
Så vill m minska bilarnas utsläpp
* Skärpta EU-krav att personbilar får högst släppa ut 95 g koldioxid per kilometer 2020.
* Ny EU-standard om ökad inblandning av etanol till 15 procent i bensin och tio procent biodiesel i diesel 2015.
* EU-standardisering ur ett livscykelperspektiv av alla fordonsbränslen inklusive biobränslen.
* Utredning om fordonsbränslen ska föras in i EU:s utsläppsrättshandel efter 2012.
* Rikta mer pengar inom EU:s forsknings- och utvecklingsprogram till miljövänlig fordonsutveckling.
* Undanröj EU-tullar som hämmar klimatvänlig teknikimport på fordonsområdet.
* Anpassa miljöbilsdefinitionen för att driva fram nästa generations miljöbilar.
* Ersätt miljöbilspremien med slopad fordonsskatt i fyra år vid inköp av nästa generations miljöbilar.
* Öka forsknings- och utvecklingsresurser riktade till utveckling av elbilsteknik.
(TT)