Annons
Nyheter

Knappt rekord väntas i julhandeln

Julhandeln beräknas slå rekord igen, men i år med knapp marginal. Skuldkrisen i Europa sprider oro och svenskarna antas hålla hårdare i plånboken.
Nyheter • Publicerad 1 november 2011
Årets julhandel beräknas så rekord, trots ekonomisk oro.
Årets julhandel beräknas så rekord, trots ekonomisk oro.Foto: DRAGO PRVULOVIC / SCANPIX

– Det är tradition att julhandeln slår rekord. Men i år har vi på allvar fått fundera på om den trenden fortsätter. Vi räknar med en mycket marginell försäljningstillväxt, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI.

Omsättningen i detaljhandeln i december väntas stiga med 1 procent jämfört med i fjol, enligt HUI Research. Totalt beräknas vi spendera 65,2 miljarder kronor, eller knappt 6 900 kronor per person. I summan ingår allt från mat till kläder och prylar till hemmet. Hur stor del av summan som går rakt av till julklappar går inte att säga.

Annons

Betydelsefull tradition

Prognosläget är svårt. Skulle den europeiska skuldkrisen fördjupas uteblir med stor sannolikhet försäljningsökningen. Handeln är dessutom hårt konkurrensutsatt från andra branscher. Hittills i år har svenskarna prioriterat resor, restaurangbesök och bilar framför detaljhandeln. Men HUI räknar med att den utvecklingen bryts.

– Julen är en betydelsefull tradition med julklappar och mat som en viktig del, säger Jonas Arnberg.

December är handelns viktigaste sett till försäljning. I år väntas vi totalt shoppa för 1 500 kronor mer per person i december jämfört med snittet för årets övriga månader. Mat, sport och leksaker spås bli årets vinnare, enligt HUI.

Hård konkurrens

Att julhandeln slår rekord varje år har ifrågasatts av liberala tankesmedjan Timbro, som anser att HUI inte räknat med att vi fått det bättre. Enligt Timbro har julhandelns del av BNP legat på en stabil nivå – cirka två procent – under de senaste sjutton åren.

– Resonemanget är direkt felaktigt. Handeln som helhet har inte upplevt någon särskild inflation de senaste tio åren och även om vi justerar för prisökningen kan vi konstatera att vi handlar mer prylar, säger Jonas Arnberg.

December är handlarnas favoritmånad

Julhandel är inget enkelt begrepp att mäta. Eftersom det är svårt att avgränsa vad som egentligen är julklappar, och när i månaden vi börjar köpa dem, har HUI valt att räkna på hela decemberförsäljningen. Med julhandel avses alltså hela försäljningen i december, både inom dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln.

Decemberförsäljningen är viktigast för leksakshandeln som har mer än en fjärdedel av sin årsförsäljning då. Därefter följer guldsmedshandeln, bokhandeln och elektronikhandeln.

Källa: HUI

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons