Kineser ville köpa SAS
Men trots en uppklädd brudgum är det fortsatt tveksamt om någon vill ha honom.
Det har funnits bolag från både Kina och olika arabländer som varit intresserade av att köpa SAS, erfar TT.
– Vi har haft kontakter med bolag från flera olika världsdelar, säger statsrådet Peter Norman (M) utan att kommentera närmare.
Men de affärerna har runnit ut i sanden eftersom EU:s regler endast tillåter utomeuropeiska ägare att ha minoritetsposter i europeiska flygbolag. Och SAS nuvarande ägare har inte varit intresserade av att ta in ytterligare minoritetsägare.
– Nu är man inriktad på att hitta en mer "rumsren" intressent, helst en europeisk, säger en källa med god insyn till TT.
Regeringens ambition har i flera år varit att sälja SAS. Enligt finansmarknadsminister Peter Norman (M) har SAS varit mer eller mindre osäljbart. På frågan om det är säljbart nu, tvekar han lite:
– Sannolikheten har i alla fall ökat.
Flygbedömarna Anders Lidman och Jan Ohlsson är högst tveksamma.
– Det viktigaste för vd Rickard Gustafson är att komma med en affärsmodell som är attraktiv för en köpare. Och det är absolut inte dagens modell, säger flygjournalisten Jan Ohlsson, chefredaktör på Travel Insider.
SAS ägare
De största ägarna i SAS, procent:
Svenska staten 21,4
Danska staten 14,3
Norska staten 14,3
Knut och Alice Wallenbergs stiftelse 7,6