Annons
Nyheter

Kampen om Saab avgörs i rätten

Slaget om Saab Automobile har flyttats till domstolarna. Bolaget hoppas blidka hovrätten och få igenom en rekonstruktion. Men facken Unionen och Ledarna vågade inte vänta längre – på måndagen begärde de Saab i konkurs.
Nyheter • Publicerad 12 september 2011
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

Det blir en juridisk kapplöpning – får Saab sin eftertraktade rekonstruktion där bolaget tror på en framtid med kinesiska ägare eller blir det en konkurs där företaget riskerar att styckas upp, säljas eller begravas?

Frågan om rekonstruktion är snabbast ur startblocken. Hovrätten för västra Sverige väntas få det på sitt bord på tisdagen och ska först avgöra om det är värt att ta upp ansökan och i så fall ge prövningstillstånd. Saab räknar med svar inom ett par dagar.

Annons

Under helgen har Saab försökt vässa sina argument, bland annat med ett färskt lån från kinesiska partnern Youngman på 70 miljoner euro, motsvarade 620 miljoner kronor, som ska komma inom två veckor.

– Vi ska också visa att Pang Da och Youngman har en långsiktig plan, säger Saabs chef för samhällskontakter, Anna Petre, som ett svar på att tingsrätten ifrågasatte om Saab klarar sig med de 245 miljoner euro som Pang Da och Youngman ska satsa om de godkänns som delägare.

Inte lugnade

Saabs nyhet om lånet lugnade inte Unionen och Ledarna som lämnade in konkursansökningar mot Saab Automobile och i Unionens fall även dotterbolaget Powertrain.

– Vi tyckte lokalt att man skulle vänta, men förbundet har en annan uppfattning, säger Thomas Haglund, ordförande för Ledarna på Saab.

Tingsrätten i Vänersborg fick ta emot nästan 900 ansökningar från Saabanställda som inte fått ut sin augustilön.

IF Metall, som ironiskt nog gjort upp om en löneförhöjning, och Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer sitter däremot still i båten.

– Det här är en väldigt svår situation och inget som Unionens medlemmar önskar, men det är nödvändigt att vidta den här åtgärden för att säkerställa medlemmarnas pengar, säger förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Skulle lönerna betalas ut dras konkursansökningarna tillbaka.

Slut med bilbyggandet

Annons

För att den statliga lönegarantin ska börja gälla måste tingsrätten besluta om konkurs och det sker först efter en konkursförhandling som tingsrätten räknar med att hålla om två veckor.

Går Saab Automobile i konkurs blir det inga mer Saabar byggda. Det tror i alla fall inte Lars Holmqvist, vd för Clepa som organiserar underleverantörer i EU. Däremot tror han på en framtid för lokalerna och de anställda.

– Jag kan tänka mig att både lokala bolag och utländska intressenter kan vilja förlägga verksamhet där och tillverka specialfordon eller nischprodukter, säger han.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons