Annons
Nyheter

Ifpi anmäler "normal" fildelare

Nu gör musikbranschen sin första Ipredanmälan och kräver att få veta identiteten på en "ganska normal" fildelare.
Nyheter • Publicerad 7 december 2009

Det är musikbranschens rättighetsorganisation Ifpi som nu gör en Ipredanmälan av en fildelare. Ljudboksbolagen och filmbolagen har tidigare gått till domstol enligt Ipredlagen.

Syftet med anmälan är att tvinga internetoperatören att lämna ut den misstänkte fildelarens identitet. Ifpi har utrett ett antal fall men väljer att gå till domstol med ett enda.

Annons

– Vi vill ta ett i taget. Det är en helt ny lagstiftning och vi måste få lära oss hur man gör det här, vad domstolarna vill ha för bevisning för att känna sig trygga med att man inte kränker integriteten, säger Ifpis ordförande Ludvig Werner.

Ifpi har fler Ipredanmälningar i bakfickan men väntar med dem ett tag till. Längre fram kan Werner tänka sig större anmälningar, till exempel att skicka in hundra anmälningar på en gång.

– Det är vi inte främmande för. Men vi har inga planer på det just nu, säger Werner.

Den anmälda personen har använt Direct Connect (DC), ett tidigt nätverk som har tappat rejält i konkurrensen med den modernare torrenttekniken. Men Ifpi tycker ändå att aktiviteten på DC fortfarande är för stor.

DC är uppbyggt som ett nät med nav, så kallade hubbar, som ofta är specialiserade på olika typer av musik, film eller spel. För att bli accepterad på en hub måste fildelaren själv oftast erbjuda material som andra kan ladda ner. Men den nu anmälda personen är ingen hubägare eller extrem fildelare.

– Vi har kunnat ladda ner ett 50-tal låtar från honom. Han har tillgängliggjort 10 000-tals låtar och även film. DC är fortfarande väldigt populärt i Sverige och han är en ganska normal DC-användare, säger Ifpis jurist Magnus Mårtensson.

– Bittorrenttekniken är överlägsen för att flytta stora filer men DC är ett mer socialt nätverk. Du ansluter dig till en hub och är där under dagen, chattar och byter filer med andra. Lite som en ungdomsgård på nätet även om det inte bara är unga som är där, säger Mårtensson.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons