Hundratusentals stulna bilar borta
Nu samlas poliser från hela EU för söka lösningar på problemen.
– Vi måste få en samsyn för fordonsbrottsligheten. Den är ju länkad över hela Europa, säger kommissarie Håkan Carlsson, biträdande chef för polisens samordningsenhet i Västra Götaland.
Poliser från EU:s medlemsländer deltar i veckan i ett seminarium i Göteborg för att diskutera problemet med stulna fordon – 850 000 i Europa under 2008.
Entreprenadmaskiner har till exempel inga riktiga identifikationsnummer, vilket gör det svårt att identifiera och efterlysa stulna maskiner internationellt.
– Vi lobbar för att det ska bli regler inom EU om ett identifierbart nummer.
Ett annat bekymmer rör identifieringshandlingar för fordon. I vissa länder behåller ägaren äganderätten även om försäkringsbolaget har löst in skrotet efter en olycka, konstaterar Håkan Carlsson.
– Det innebär att ägaren kan sälja identiteten – som kan användas för en annan, stulen bil. Vi behöver ett system som gör att identiteten upphör om ett fordon skrotats. I Sverige sker en sådan avregistrering, men så är det inte i alla länder.