Heta trenden i trafiken - golfbilar
– Branschen har ökat med 20–25 procent årligen de senaste tre åren, säger Jonas Eriksson, vd för Epton Trading som har generalagenturen för golfbilen Club Car.
Men det är inte makliga golfspelare som står för ökningen. Kommuner och bostadsbolag är storköpare, och i dagarna får posten sin tusende eldrivna "golfbil" levererad.
Sedan en tid tillbaka är det en helt ny typ av användare som ökar kraftigt.
– Där det växer mycket också är bland folk som har åkt flakmopeder ute på skärgårdsöar. Och sedan ser man en liten del av befolkningen som köper det här som en andrabil. Man har en vanlig personbil, modell större, som man åker med och sedan har man den här som en andrabil och åker ner till affären eller lämnar barnen på dagis.
Eriksson tror att jämförelsevis låga drifts- och underhållskostnader ligger bakom golfbilarnas ökade popularitet. Tack vare den billiga svenska elen stannar milkostnaden på mellan 50 och 90 öre.
– Sedan finns det liksom inga oljor att byta, inga tändstift eller oljefilter och sådana saker.
Den främsta nackdelen är att de fungerar dåligt under en normal vinter i Sverige.
En golfbil är skattefri
Man slipper betala fordonsskatt, men måste ha en trafikförsäkring.
Bilen är eldriven och laddas i ett vanligt vägguttag. En laddning räcker till en körsträcka på 8–10 mil.
Det tar mellan 6 och 8 timmar att ladda bilen full. Och varje laddning kostar mellan 5 och 7 kronor, beroende på elpriset.
Batterierna räcker i tre–fyra år och kostar i dag mellan 10 000 och 15 000 kronor.
En ny golfbil kostar cirka 70 000 kronor. De har en motor på 5–10 hästkrafter. Högsta hastighet är mellan 25 och 40 kilometer i timmen.
Ungefär 500 Club Car-bilar såldes i Sverige i fjol. Andra stora märken är Nomaco, John Deere, Toro och GEM.
Källa: Epton Trading AB.