Här är bilen som har bäst skydd mot pisksnärtskada
Volvos nya lilla stadsjeep tillhör de modeller som klarar sig bra när skydd mot pisksnärtskador för första gången testats.
Tillsammans med Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf VI, Audi A 4 och Opel Insignia får Volvo XC 60 betyget bra när sammanslutningen Euro NCAP för första gången testat en rad bilmodellers skydd mot nackskador när bilen blir påkörd bakifrån.
Flera kända och relativt dyra märken erbjuder dåligt skydd, visar undersökningen. Dit hör bilar som Citroën C 5 och Peugeot 308 CC. Mercedes stadsjeepserie i M-klassen får bara nätt och jämnt godkänt.
Livslånga besvär
Bara i Sverige inträffar varje år omkring 30 000 pisksnärtskador, eller whiplash som de ibland kallas. De allra flesta som drabbas blir återställda inom några veckor, men hundratals människor får livslånga besvär. Kvinnor är särskilt drabbade.
– Det är en typisk tätortsskada, som kommer vid relativt låga hastigheter vid rödljus, vänstersvängar och i rondeller, säger Maria Krafft, avdelningschef vid Folksam.
Skadetypen sågs länge som ett slags påhitt, ett sätt att krama pengar ur försäkringsbolag. Den attityden är fortfarande vanlig i övriga Europa, enligt Vägverket.
– Sverige var mycket tidigt med detta och vi var bland annat först med att ta fram en testdocka som kunde mäta krockvåldet på nacken, säger Vägverkets bilsäkerhetsexpert Anders Lie.
– Men det har varit svårt att få med det i Euro NCAP. Processen har varit pinsamt långsam, säger han.
Svårare nå toppklass
En rad olika tekniker har tagits fram för att motverka skadorna. Vissa har gjort säten som böjer sig baklänges för att absorbera krockenergin medan andra i stället skjuter fram huvudstödet.
– Alla modeller som klarar sig bra i testet har tagit fram särskilda stolar, men alla som tagit fram sådana stolar klarar sig inte bra, säger Anders Lie.
Från och med 2009 byggs pisksnärtskyddet in i Euro NCAP:s ordinarie krocksäkerhetstest, med sannolik följd att flera märken som i dag får högsta säkerhetsklass ramlar ur kategorin.
Euro NCAP
Euro NCAP är en förening som samlar sju europeiska regeringar, EU-kommissionen, liksom motor- och konsumentorganisationer i alla EU-länder. Bildad 1997.
Den utför oberoende krockprov och andra tester av de flesta populära bilmärken som säljs i Europa. Viktig pådrivare för säkrare bilkonstruktioner.
Testar och betygsätter skydd av förare/framsätespassagerare, barnsäkerhet och skydd för fotgängare. Från nästa år ingår också pisksnärtskador.
Källa: Vägverket, Euro NCAP. (TT)