Annons
Nyheter

GM stoppar Saab-affären

Nu ser också den senaste räddningsplankan för Saab ut att gå tvärt av.
Nyheter • Publicerad 7 november 2011

Förre ägaren General Motors (GM) stoppar försäljningen av tekniklicenser till Saabs tilltänkta kinesiska ägare.

– Det här var inget lätt beslut för oss att fatta. Och det är definitivt, säger James Cain, GM:s talesman, till TT.

Annons

Stoppet gäller försäljning av tekniklicenser för modellerna 9–3, 9–5 och 9–4 X – just de bilar som skulle ge bröd på bordet de närmaste åren innan nya modeller kunde tas fram med kinesiska pengar.

Enligt planen skulle Saab Automobile tas över av Youngman och Pang Da. Två dotterbolag skulle bildas i Kina för tillverkning och distribution. Kineserna skulle investera motsvarande cirka sex miljarder kronor på två år och totalt 20 miljarder till 2017.

Andra samarbeten

Men i Kina samarbetar GM med biljätten SAIC, där de bland annat bygger och säljer Buick LaCrosse – en systerbil till 9–5. Och enligt Cain är det av intresse för GM:s aktieägare att inte egen teknik hamnar hos konkurrenter.

– Det gäller både Kina och andra marknader.

TT: Är det möjligt för Saab att bygga bilar utan licenser från GM?

– Det är egentligen en fråga för Saab att svara på. Men när vi sålde Saab till Spyker fanns en betydande del tekniklicenser med i affären för att göra det möjligt att fortsätta produktionen.

Saabs vd och styrelseordförande Victor Muller säger att GM:s nej ska diskuteras med Pang Da och Youngman. Möjligen kan nu det tidigare upplägget – där Youngman och Pang Da skulle ta över 53,9 procent av Saabs ägarbolag i stället för hela – bli aktuellt igen.

"Jag varnade för en struktur där man gick ifrån det ursprungliga upplägget. Det ursprungliga upplägget var konstruerat för att undvika de maktskiftesfrågor som vi ser nu", skriver Muller i ett sms till TT.

Kan vara utspel

Annons

Muller hoppas också att de kinesiska företagen kan förhandla med GM.

Bilindustrianalytiker Matts Carlsson vågar inte säga om det är kört för hela Kinaaffären eller om det kan vara ett förhandlingsutspel av GM.

Anette Hellgren, ordförande i facket Unionen på Saab Automobile, vill ha snabb information från Saabs ledning om vad GM:s besked innebär.

– Jag har fått bilden att det är flera steg som det måste fattas beslut om i den här affären, och att detta är ett av dem.

Håkan Skött, ordförande för IF Metallklubben på Saab i Trollhättan, vill inte kommentera GM:s beslut.

– Jag vill få information från rätt källor först, alltså mitt eget företag.

Enligt Gunilla Gustavs, talesperson för Saab, fokuserar sig företaget nu på att lösa licensproblemet, och förbereder sig för nya samtal med kinesiska Pang Da och Youngman om hur man kan gå vidare med försäljningen av Saab.

TT: Men kan Saab överhuvudtaget bygga bilar utan licenser från GM?

– Bilarna vi bygger i dag innehåller betydande teknik från GM. Nästa steg blir att diskutera med kineserna om en bättre struktur kring våra bilmodeller. Och vi vill först se vad de diskussionerna kan leda till innan vi uttalar oss.

– Vi är väldigt fokuserade på att lösa det här.

GM:s intressen i Saab

General Motors (GM) har ett företagshypotek i Saab Automobile värt 75 miljoner dollar, nästan en halv miljard kronor.

När Swedish Automobile, som då hette Spyker Cars, köpte Saab 2010 fick GM preferensaktier för 326 miljoner dollar, drygt 2,1 miljarder kronor. Det är i praktiken ett lån som ger utdelning i stället för ränta.

GM är en av Saabs största underleverantörerer, bland annat av motorer.

GM äger rättigheterna till nuvarande Saabmodeller: 9-3, 9-5 och 9-4 X.

Stadsjeepen 9-4 X byggs i en GM-fabrik i Mexiko och Saab köper dem styckvis.

Källa: TT

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons