GM lägger ned Saab: "Vårt mål är att lägga ner så snart som möjligt"
Enligt GM kan försäljningen inte avslutas. GM räknar med att Saab kommer att betala sina skulder till långivarna.
– Flera frågor uppstod från både vår sida och från Spyker. Alla har arbetat hårt under kort tid. Vi har letat efter potentiella köpare under hela kalenderåret, sade John Smith som är vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.
– Vi har spenderat lång tid med Koenigsegg, men de upptäckte vissa frågor som de inte skulle kunna klara av. Och då hade vi inte mycket tid kvar. Spyker var den kandidat som vi trodde hade en möjlighet, sade Smith.
– Vi upptäckte att det fanns frågor som vi inte skulle kunna klara av att lösa, svarade Smith på frågan varför GM inte väntade till årsskiftet, som tidigare utlovats.
John Smith sade att förhandlingar pågått så sent som på fredagsmorgonen, men att frågor kring lånegarantier inte hade kunnat lösas.
– Genom hela processen har den svenska regeringen varit stöttande. De har jobbat hårt genom hela processen, sade John Smith vid presskonferensen och konstaterade att GM nu skulle avveckla Saab "under ordnade former". Han beklagade att Saab-jobben inte kunde räddas.
– Vi kommer att arbeta med de anställda, och med den svenska regeringen och vi ska vara så ansvarsfulla som vi kan vara. Det kommer att tillkomma fler detaljer senare, sade Smith.
– Vårt fokus har hittills legat på att hitta en investerare.
Han konstaterade att GM insett på fredagsförmiddagen att Saab inte kunde räddas – och därför fanns det ingen anledning att vänta till nyår med ett beslut som man tidigare lovat.
– Ibland fungerar det helt enkelt inte.
– Jag har upplevt att den svenska regeringen har varit stöttande. Men det stod tidigt klart att den inte skulle gå in som investerare, sade Smith. Han ville inte svara på frågan i fall den svenska regeringen motarbetat möjligheterna för Spyker att få nödvändiga lån.
– Det är en bra fråga, den bör ställas till den svenska regeringen, sade John Smith som varit en av de ansvariga inom GM i förhandlingarna kring Saab.
GM bekräftade att 3 400 jobb direkt berörs.
Vårt mål är uppenbarligen att lägga ned verksamheten så fort som möjligt, sade Smith som konstaterade att man inte letar efter nya finansiärer.
– Vi har undersökt alla möjligheter.
TT: Hur mycket kommer det att kosta att lägga ned Saab?
– Vi har en idé, men det är ingen siffra som jag kommer att berätta i dag, sade Smith. Han sade att GM äger varumärket Saab, men ville inte spekulera kring vad som händer med själva varumärket.
Han skyllde på bilindustrin som helhet i misslyckandet med Saab – och undvek att svara på frågan om GM:s ansvar som ägare.
– Vi har försökt integrera Saab i GM för att få fram bra produkter. Men av olika anledningar har vi inte lyckats. Vi har försökt, sade Smith.
– Nu måste vi gå vidare, konstaterade han.
GM inleder en ordnad nedläggning av Saabs verksamheter.
"Vi kommer att i nära samarbete med Saab avveckla verksamheten på ett ordnat och ansvarsfullt sätt. Detta är inte någon konkurs", säger ordföranden för GM Europa, Nick Reilly, i ett pressmeddelande från General Motors.
Saab kommer även i fortsättningen att förse Saabägare runtom i världen med reservdelar.
– Det är ett mycket, mycket, mycket ledsamt besked, säger Joachim Lind, vd på återförsäljaren Saab Ana i Trollhättan, till TT.
Han tillägger att följden självklart blir ett ekonomiskt slag för bolaget, men han har i nuläget svårt att mer precist bedöma följderna.
Ana i Trollhättan gjorde i fjol en stor ombyggnad av bilhallen för att ge plats för två till av GM:s varumärken, Opel och Chevrolet, samt för Opels transportbilsprogram.
I General Motors stora omstrukturering, när amerikanska staten gick in som största ägare i somras, var kravet att dra ner på antalet märken. Det beslutades om nedläggning av Pontiac, medan Saturn, Hummer och Saab skulle försöka säljas.
Försäljningen av Saturn gick samma väg som Saab. När den tänkte köparen hoppade av bestämde GM att märket skulle avvecklas under kontrollerade former.
Försäljningen av Hummer till det kinesiska industriföretaget Tengzhong Heavy Industrial Machinery är ännu inte helt avslutad.
Även före finanskrisen har GM lagt ner bilmärken. 2004 rullade den sista bilen av märket Oldsmobile av bandet. Den nedläggningen kostade GM miljardbelopp.
En källa med insyn i Saabaffären uppger att orsaken till att GM inte sålde Saab till Spyker var att det ansågs finnas alldeles för många osäkerheter och oklarheter kring den ryske delägaren Vladimir Antonov. Han äger genom sitt företag Convers Group omkring 30 procent av Spyker och anses hålla biltillverkaren under armarna med stödköp av bilar.
3 500 anställda Saab Automobile har knappt 3 500 anställda.Omkring 3 000 av dem arbetar på anläggningen i Trollhättan. Knappt hälften av de anställda i Trollhättan arbetar med att bygga bilar.2008 gjorde Saab en förlust på drygt 4,1 miljarder kronor, nästan dubbelt så mycket som året före.Under 2006 sålde Saab 133 000 bilar. Sedan dess har försäljningen sjunkit. 2007 såldes 125 000 bilar och i fjol runt 93 000 bilar. i år väntas försäljningen stanna på färre än 30 000 bilar. (TT)
Saabs mardrömsår November–December 2008: Saab fick de första signalerna att GM tänkte göra sig av med bolaget.Februari 2009: GM uppgav att man ska klippa banden med Saab senast vid årsskiftet. Saab går in i en halvårslång rekonstruktion.Juni: GM presenterar preliminärt avtal att sälja Saab till Koenigsegg Group. Vänersborgs tingsrätt fastställer ett offentligt ackord som innebär att Saabs skulder på över tio miljarder kronor skrivs ner med 75 procent.Augusti: GM presenterar ett avtal där Koenigsegg Group köper samtliga aktier i Saab.September: Kinesiska BAIC presenteras som tilltänkt delägare i Koenigsegg Group.Oktober: Europeiska investeringsbanken (EIB) beviljar lån på drygt fyra miljarder kronor under förutsättning att svenska regeringen ger statliga garantier och EU-kommissionen ger sitt godkännande.November: Koenigsegg Group drar sig ur Saabaffären.1 december: GM:s styrelse meddelar att det finns bud på Saab som ska utvärderas under december månad2 december: Det finns tre aktörer som är intresserade av att köpa Saab. En är den holländske sportbilstillverkaren Spyker Cars.14 december. Det bekräftas att kinesiska Beijing Automotive köper teknik och utrustning från Saab Automobile.15 december. GM meddelar att Spyker Cars är den enda kvarvarande spekulanten på Saab.18 december. GM kommer med beskedet att bolaget inleder en ordnad nedläggning av Saabs verksamheter. (TT)