"GM kanske behåller Saab"
Dels att man från Koenigsegg Group kom att anse att det vore förknippat med en allt för stor risk att gå in i affären som ägare med tanke på de allt mer krympande marknadsandelarna, dels att GM i kraft av att man går allt bättre nu har omvärderat sin strategi.
– Vi ser ju hur man gjorde med Opel, Magna och Gaz. Man vill inte öppna strategiska luckor, som i det fallet till ryssar, och i det här fallet till kineser.
– Det kan vara så, säger Matts Carlsson till TT, att man kanske ökar kravet på köparen till en nivå så att affären inte går att genomföra. Man vill inte släppa sin teknologi och de licenser som finns, för att inte riskera att det läcker över till Kina.
GM:s beslut att ställa in Opel-affären kom också överraskande och rörde upp känslor. GM stoppade ju försäljningen av Opel, och brittiska Vauxhall, till den kanadensiska bildelstillverkaren Magna och dess ryska partner.
– I likhet med det skulle detta kunna innebära att GM överväger att behålla Saab precis som man gjorde med Opel-Vauxhall.
– Eller också kanske man kan tänka sig en annan aktör som kommer in, som inte är så hotfull på sikt som en kinesisk delägare.
TT: Så du ser ändå en framtid för Saab?
– Det ser mörkt ut just nu, men varumärket, det tekniska kunnandet, produktionskunnandet och inte minst alla investeringar som är nedlagda i modellerna, gör att det bör finnas möjligheter fortfarande, säger Matts Carlsson.
Matts Carlsson påminner också om, med vetskap om att GM valt att behålla Opel och Vauxhall, att Saab för bara två år sedan fanns med i den Multi Brand Strategy som GM utvecklat.
– Jag kan inte utesluta att man tänkt sig att behålla Saab, säger Matts Carlsson.