GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Frustration över appar i kollektivtrafiken

Konsument • Publicerad 23 juni 2022
Många resenärer som klagar hos Konsumentverket tycker att biljettapparna är krångliga att använda. Arkivbild.
Många resenärer som klagar hos Konsumentverket tycker att biljettapparna är krångliga att använda. Arkivbild.Foto: Björn Larsson Rosvall /TT

Krånglande reseappar och bristande information gör det svårt att åka med giltig biljett i kollektivtrafiken. Det anser många resenärer som klagar hos Konsumentverket.

De flesta anmälningarna gäller fall där resenären fått en tilläggsavgift på 1 500 kronor i samband med biljettkontroll, meddelar Konsumentverket i ett pressmeddelande. Myndighetens analys av klagomålen visar att många har haft biljett men betalat för lite, saknat kvitto eller köpt fel typ av biljett i appen.

Många är kritiska till att tilläggsavgiften inte avskrivs eller reduceras.

"Vi ser att det råder stor frustration hos dem som har hamnat i den här situationen. Många upplever det som orättvist att behandlas som resenärer som med avsikt inte velat köpa rätt biljett", säger myndighetens jurist Fanny Forsling i pressmeddelandet.

Verket kommer nu ta kontakt med transportbolagen för att gå igenom orsakerna till anmälningarna.

Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig förkortning på Konsumentverket.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.