Fortsatt ökning spås för julhandeln
Stockholm (TT)
– Det går jättebra för oss och vi kommer att spöa förra julen, säger Teknikmagasinets vd Jannis Östlund.
Nästa vecka presenterar Handelns Utredningsinstitut (HUI) Årets julklapp och med den prognosen för årets decemberhandel.
Men redan nu står det klart att HUI räknar med att detaljhandelns försäljningsintäkter, trots finanskris och påföljande konjunktursvacka, fortsätter att öka under årets sista månader.
– Ja precis, om än mindre än tidigare. Exakt vilken nivå, det är det vi släpper nästa vecka, säger HUI:s vd Lena Larsson till TT.
Ingen nedgång
Det ska snabbt tilläggas att den förväntade ökningen till stor del beror på prisökningar. Mätt i fasta priser, eller volym om man så vill, minskade detaljhandelns försäljning i september för första gången på tio år.
Men flera detaljhandelsföretag som TT har talat med har ännu inte sett någon nedgång i försäljningssiffrorna. Jannis Östlund på Teknikmagasinet hör till dem som är tydligt optimistiska inför julhandeln.
– Men riktigt dyra grejor som kräver stora investeringar, det kan jag tänka mig att det får stryka på foten lite grann.
Unnar sig
Prisläget gör dock att Teknikmagasinet inte är särskilt konjunkturkänsligt, enligt Östlund.
– Möjligen kan en lågkonjunktur till och med vara lite positiv för oss.
Även på Åhlénsgruppen – som förutom Åhlénsvaruhusen bland annat omfattar kosmetikkedjan Kicks och inredningskedjan Lagerhaus – tar man finanskrisen med ro.
– Jag tror att den typ av varor vi säljer, det är någonting som folk unnar sig i alla fall. Man kanske håller tillbaka lite på dyrare kapitalvaror och sådant, säger vice vd Joakim Forsell.
Sänkt ränta bra
På danska leksaksjätten Top-Toy, med butikskedjorna BR och Toys'r'us, är optimismen inte fullt lika stor. Försäljningsdirektör Jan Nyberg är nöjd om julförsäljningen når upp till fjolårets nivå.
– Men vi tror väl kanske inte att det första man drar in på är sina barn.
Flera inom handeln framhåller att räntesänkningar och kommande skattelättnader kan tänkas påverka handeln positivt framöver. I den negativa vågskålen ligger exempelvis det ökande antalet varsel.
– Frågan är vilken sida som vinner, säger Lena Larsson på HUI.
Klart viktigaste månaden December är den klart viktigaste försäljningsmånaden för handeln.De varuhus- och butikskedjor TT har talat med drar in en femtedel, eller strax därunder, av årsförsäljningen under årets sista månad.I fjol handlade vi för nästan 60 miljarder kronor – ungefär 6 500 kronor per invånare – i december.Källa: Statistiska centralbyrån och Handelns Utredningsinstitut.