Annons
Nyheter

Försvaret vill locka fler unga kvinnor

Försvarsmakten har inlett en kampanj med syfte att öka kunskapen om grundutbildning med värnplikt.
För tredje året i rad är unga kvinnor den främsta målgruppen.
Försvar • Publicerad 8 juni 2021
Försvarsmakten vill locka fler unga kvinnor med attraktionskampanj. Arkivbild.
Försvarsmakten vill locka fler unga kvinnor med attraktionskampanj. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

– Nu när ungdomarna slutat skolan och går och funderar på vad de ska göra härnäst i livet passar vi på att påminna om Försvarsmakten och vad vi gör, säger marknadschefen Johan Landeström.

Målet är att ungdomarna ska uppmärksamma Försvarsmakten och bli motiverade innan mönstringsunderlaget går ut, framhåller han.

Annons

– Och i förlängningen kunna tänka sig en framtid hos oss.

Bredare rekryteringsbas

Kampanjen kommer huvudsakligen att rulla på sociala medier, där målgruppen befinner sig. Svårigheten att locka unga kvinnor är ett tveeggat svärd, enligt Landeström.

– För det första finns vi inte alltid i deras medvetande, för det andra har många en hel del barriärer kopplade till militär verksamhet.

Försvaret vill se en bredare rekryteringsbas för att kunna nå tillväxtmålet – en fördubblad krigsorganisation, totalt 115 000 värnpliktiga, till 2030.

– För att vi ska kunna växa behöver vi ha hela befolkningen som underlag. I dag ställs nya krav på de som ska jobba hos oss. Innehållet är mycket mer tekniskt.

– Det är viktigt att det är tillväxt med kvalitet. Alla ska ha rätt kapacitet och förmåga, tillägger Landeström.

Representerar Sverige

För närvarande är totalt omkring 20 procent av de som antagits till grundutbildning med värnplikt kvinnor. Inom flottan och flygvapnet är andelen större, medan kvinnor har svårare att konkurrera om platser med större krav på muskelstyrka, säger han.

– Eftersom vi ska representera Sveriges befolkning så är det viktigt att vi har en större mix av kvinnor och män.

Förhoppningen är att 25 procent av de antagna ska vara kvinnor till 2023 och 30 procent till 2030.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons