Annons
Nyheter

Transportstyrelsen vill skärpa kraven för A-traktorer

Krav på bilbälte och vinterdäck, och svårare att manipulera. Nu föreslår Transportstyrelsen en rad regelskärpningar för minska på olyckorna med A-traktorer.
– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska, säger Josefin Hallenberg på Transportstyrelsen.
Sverige • Publicerad 1 november 2022
Transportstyrelsen vill se flera nya lagändringar kring a-traktorer.
Transportstyrelsen vill se flera nya lagändringar kring a-traktorer.Foto: TT/Transportstyrelsen

I oktober förra året gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna. Nu föreslår myndigheten flera skärpta åtgärder:

Krav på bältesanvändning, endast en passagerare per plats, krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar, tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Annons

– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen kommer att vara kvar.

– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor, säger Josefin Hallenberg och fortsätter:

– Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt.

Olyckor med a-traktorer har ökat markant i Sverige de senaste åren.
Olyckor med a-traktorer har ökat markant i Sverige de senaste åren.Foto: Transportstyrelsen

På drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats, enligt siffror från Transportstyrelsen.

Den explosionsartade ökningen skedde efter en regeländring i juli 2020, som gjorde det lättare att göra om personbilar till A-traktorer. Med de förändrade kraven blev det även möjligt att bygga om automatväxlade bilar, och spärra hastigheten med elektroniska metoder.

Men lika enkelt som det varit att bygga om en bil, lika enkelt har det varit att trimma dem. Med några enkla knapptryck har moderna A-traktorer kunnat manipuleras så att de kan köras betydligt fortare än tillåtna 30 kilometer i timmen.

I takt med att antalet A-traktorer skjutit i höjden har även olyckorna ökat, med fler svårt skadade ungdomar och fler döda.

Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten i år har fyra ungdomar omkommit inom loppet av bara tre veckor.

Här saknas innehåll

Transportstyrelsens förslag i korthet

• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.

• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.

• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

TT
Gabriel AlmlöfSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons