Annons
Nyheter

Förlegad kvinnosyn på bilmässa

Vi skriver internationella kvinnodagen 2013, men i bilvärlden härskar en gammal kvinnosyn.
Nyheter • Publicerad 7 mars 2013
Foto: Laurent Cipriani

På bilsalongen i Genève finns fullt av tjejer i kortkort och högklackat som hänger på bilarna.

– Det ingår i spelet, säger Opels nytillträdde vd Karl-Thomas Neumann och tittar ut över montern.

Annons

Intill bilen Adam står kvinnliga modeller och poserar hela dagarna. Trots att Opel vänder sig till både män och kvinnor som kunder.

I andra montrar finns tjejer som ligger på huven eller står på plattor som snurrar.

Att det skulle ge fler bilköpare stämmer inte med försäljningsstatistiken. Det är inte de märken med flest lättklädda tjejer som säljer mest.

Italienska Fiat, som tappat stort i försäljning, har till exempel gott om bilbrudar.

Koncernchefen Sergio Marchionne förstår inte ens frågan.

– Om de representerar kvinnlig skönhet är det inget som generar mig. De är en del av bilmässornas historia.

Han hävdar att biltillverkare, som inte har kvinnor vid bilarna, bara är avundsjuka.

– Varje gång jag träffar andra chefer tycker de att jag gör ett bra jobb med den biten. Men de kommenterar inte bilarna.

Men i USA där bilförsäljningen nu ökar, till skillnad mot Europa, skulle det inte fungera, enligt Marchionne.

– Samma upplägg där hade varit för mycket, säger han.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons