Annons
Nyheter

Flygvapnet: "Vi är väl förberedda"

Svenska piloter kan i Libyen hamna i strid för första gången på nästan 50 år.
Nyheter • Publicerad 27 mars 2011
Foto: SREN ANDERSSON

– Många av uppdragen blir nog enklare än det vi övar. Men pressen på piloten är oändligt mycket större, säger Hans Einerth, överstelöjtnant i flygvapnet.

På F 17 i Blekinge står åtta Gripenplan redo att sättas in över Libyen vid en Natoförfrågan. Deras uppgift blir i så fall att upprätthålla flygförbudszonen över landet, men kan också komma att attackera Gaddafis styrkor på marken.

Annons

Gripenplanen har de senaste tio åren främst använts i övningar som går ut på att skydda svenskt luftrum och jaga bort fientliga flygplan. På senare år har övningarna inriktats mer på attack mot markmål.

– Gripen är från början optimerad för jaktrollen. Den är liten och manövrerbar och gjord för att luftförsvara Sverige, säger Hans Einerth, som ansvarar för den taktiska utvecklingen av Gripensystemet.

– De senaste åren har vi mer gått över på attackbiten. Vi tycker att vi är väl förberedda för den här typen av uppdrag.

Planen kan utrustas med två laser- och gps-styrda bomber och samtidigt bära vapen mot fientliga flygplan. De har även en automatkanon för mindre mål. Einerth utgår ifrån att uppdragen över Libyen alltid kommer att omfatta minst två plan samtidigt, och oftast fyra.

Särskilt viktigt vid attacker mot marken blir att undvika att träffa civila. Till sin hjälp har piloterna en "målutpekningskapsel" där de kan se målet på bild.

– Piloterna måste kolla att koordinaterna ligger på rätt ställe och kolla i bilden så att man inte träffar det man inte får träffa, säger Einerth.

– Det tränar man på kontinuerligt. Det mest komplicerade är om man ska slå ut en byggnad. Den kan ju lika gärna vara civil som militär. Sådant kan vara svårt att se. Det är inga problem att särskilja en stridsvagn från till exempel en buss på bilden.

Det som de svenska piloterna inte kan träna på är den press de utsätts för när det är på riktigt. Till skillnad från många amerikanska piloter så har de ingen stridserfarenhet.

Einerth gissar dock att de svenska piloterna övat på svårare uppgifter än vad de kan ställas inför i Libyen. Piloterna, som är i åldern 20–40 år, har handplockats och tränats extra för att ingå i det insatsberedda förbandet Expedition Airwing.

– Det går att förbereda sig för mycket. Det är det piloterna gör dagligen. Men det kommer naturligtvis vara en större press när man är i skarpt läge och det måste man ha en väldig respekt för och då kan enskilda individer klara detta olika bra, säger Einerth.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons