Fler svenskar djupare i skuld – beloppen ökar
Januari är som brukligt en tuff månad för dem med små ekonomiska marginaler. I år ser det ut att bli den värsta hittills, enligt Alektum.
Här saknas innehåll
Antalet kunder har inte blivit blivit så många fler, men andelen med problem har ökat och också skuldernas storlek.
– Det som verkligen är oroande är att beloppen ökar i storlek, med 140 procent på två år, säger branschkollegan Intrums Sverigechef Julia Reuszner.
– Den enkla förklaringen är att det hänger ihop med de stigande räntorna, fortsätter hon och nämner konsumtionslånen som en stor anledning till att fler hamnar i skuldträsket.
"Värre innan det blir bättre"
Och då har ränteökningen inte slagit igenom helt ännu. Dessutom kan dröjsmålsräntorna ha stigit. Och sen tar det några veckor innan de obetalda skulderna hamnar hos inkassobolagen.
– Så det kommer bli värre innan det blir bättre, säger Julia Reuszner.
Många fler begär därför att få sina avbetalningsplaner förlängda, att få betala av på skulden med mindre belopp på längre tid. Den andelen har ökat med 14 procent, enligt Alektums inkassochef Anders Svensson.
Men även om antalet skuldsatta inte ökat så värst mycket, så har andelen som får problem ökat. Det märks på så vis att volymen e-handel har minskat i de ekonomiskt bistrare tiderna, men tillströmning av människor med betalningsproblem är lika stor, enligt Anders Svensson.
Men än är det ingen rusning av nya grupper skuldsatta.
– Så länge arbetslösheten inte sticker iväg, det lindrar att det är nya målgrupper som kommer till.
Stoppa inte huvudet i sanden
Han ser att människor rent generellt har svårt att ställa om sin egen ekonomi, att det tar tid, efter de rådande tuffare förhållandena med högre räntor och inflation där allt blir dyrare. Många sitter fast med bundna kostnader, i form av abonnemang och lån.
– Många märker först att det är tomt i plånboken, och först därefter ställer man om, säger Anders Svensson.
– Det bästa rådet: ta kontakt med den du är skyldig pengar så fort som möjligt, säger Julia Reuszner.
Christian Hagegård, marknadschef på Sergel Kredittjänster som har många telekomkunder, märker av en liknande bild. Volymerna av problemkrediter ökar inte. Men det kan vara svårare att få betalt för gamla skulder.
En trend han tycker sig se bland företag som inte får betalt är att de trots betalproblemen hos konsumenterna vill behålla relationen med kunderna. Företaget ger oftare respit med skulden och lägger upp betalningsplaner hellre än att gå hårt fram och hota den skuldsatte med kronofogden.
Skuldens väg
När en person inte betalar en räkning, en skuld för exempelvis en tjänst eller en vara, är en vanlig väg enligt följande:
Först kommer en påminnelse, eventuellt redan då med en förseningsavgift.
Om den inte betalas kan en påminnelse till komma, ofta parat med förseningsavgift.
Om skulden inte betalas då heller kan företaget som kräver betalt skicka skulden vidare till ett inkassobolag. Då tillkommer ytterligare kostnader som läggs ovanpå den ursprungliga skulden.
Om inte den skuldsatte betalar då heller, kan skulden skickas vidare till Kronofogden som kan komma att göra en utmätning av dina tillgångar eller på lönen för att den ursprungliga fordringsägaren ska få betalt.
För varje led tillkommer kostnader som den skuldsatte får betala.