Förtroendet för 1177 har ökat under pandemin
Undersökningen gjordes i december förra året och besvarades av drygt 2 000 personer, som valts ut i en webbpanel av ungefär 130 000 personer för att motsvara ett tvärsnitt av Sveriges befolkning.
Den visar att andelen som har ett stort eller mycket stort förtroende för 1177 Vårdguiden har ökat från 78 procent 2018 och 2019 till 81 procent 2020.
"Det är mycket glädjande att så många uppskattar och litar på 1177 Vårdguiden. Inte minst nu under pandemin då behovet av information och kontakt med vården är extra stort", säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på det region- och kommunägda bolaget Inera, i ett pressmeddelande.
Undersökningen visar också att nästan alla, 99 procent, hade hört talas om 1177 Vårdguiden och att 81 procent använde 1177:s e-tjänst under fjolåret, att jämföra med 69 procent under 2019.
Trycket på 1177 Vårdguiden var stort under förra året, och under långa perioder av pandemin var organisationen försatt i krisläge på grund av den stora mängden samtal. En vecka i mars 2020 tog organisationen emot 114 000 samtal.