Fel däck och tyngd stoppar lastbilar i snön
När det kommer snöväder i södra delen av Sverige följs de ofta av rapporter om lastbilar som kört fast, inte kommer upp för en backe eller som har halkat på tvären och står i vägen.
Så blev det också denna vecka.
– Vi är vana vid att kunna ta oss fram oavsett väder. Men när vädret verkligen biter ifrån, då ska man vara ödmjuk snarare än arg kan jag tycka, säger Ulric Långberg, som är samhällspolitisk chef på Sveriges åkeriföretag.
Han säger det efter ett oväder som har fått privatbilister att klaga på stillastående lastbilar, medan lastbilschaufförer klagar på Trafikverket.
– Jag har varit nerringd av åkare som tycker att Trafikverket inte sköter sitt jobb, säger Långberg.
Själv vill han hålla en annan ton.
– Det kommer några dagar per år som man inte kan gardera sig mot. Vi är ovana vid sånt här i södra Sverige.
Blåste snabbt igen
I onsdagens snöfall med kraftig vind blåste snön snabbt ut igen över nyplogade vägar.
– Då blir det ett evighetsarbete att få gjort snö- och halkbekämpning, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.
Men varför är det så ofta den tunga yrkestrafiken som blir stillastående och är i vägen?
Däcken, är en förklaring. Även lastbilar måste ha vinterdäck eller likvärdig utrustning. Det gäller också för utländska fordon. Men bara om det är vinterväglag.
– Om det regnar i Helsingborg, men snöar i Jönköping, då blir sommardäck på en utländsk lastbil olagliga i Jönköping, säger Ulric Långberg.
Han efterlyser mer resurser till polisen för att arbeta med trafikfrågor – som lastbilars utrustning.
Bra vinterdäck för lastbilar är dock ingen enkel fråga.
– Lastbilsdäck måste klara stor tyngd och vara slitstarka. Det går inte att anpassa gummit till vinterkörning på samma sätt som man gör i däck till personbilar, säger Mattias Hjort, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Tyngd på rätt ställe
Dessutom gäller det att placera lasten rätt. Det måste ligga stor tyngd på lastbilens drivande hjulpar, för att det ska få fäste och väggrepp.
Där kan det uppstå en konflikt med regler om högsta tillåtna tryck på vägen, kanske i landet som transporten är på väg till.
– Vi tror att många är för tungt lastade baktill, säger Ulric Långberg och tänker på svenskt vinterväglag.
Hans bild är att det ofta är utländska fordon som får stopp i snöväder, och sedan blockerar för dem som kommer bakom. Lastbilar i länder söder om oss har också ofta en konstruktion som är mindre lämplig på snöiga vägar, just med tanke på tyngdens fördelning.
Behöver ha fart
En annan "risk", i åkeriernas ögon, är försiktiga personbilsförare.
– En lastbil kanske klarar en uppförsbacke lätt om den kan köra i 60 kilometer i timmen hela vägen, men så måste man bromsa för en personbil som kör i 30 på 110-väg. Sedan blir lastbilen stående tills vägen är snöröjd.
– Men man kan inte klandra någon för att den varit försiktig, framhåller Ulric Långberg.
Vi måste acceptera att vi inte kan styra vädret och att det finns väder som ställer till problem.
– Det är naivt att försöka ta sig fram till varje pris, anser Långberg.