Annons
Nyheter

Färre krogbesök i kristider

Fler svenskar tror att skuldkrisen kommer att ge avtryck i den egna plånboken. Bland annat väntas bankerna höja sina avgifter på grund av krisen.
Nyheter • Publicerad 12 september 2011
Foto: 

Nästan varannan svensk tror nu att skuldkrisen kommer att påverka den egna plånboken negativt, visar en undersökning som nätmäklaren Nordnet gjort. Det är ett rejält uppsving sedan juni då 27 procent räknade med att krisen skulle synas i den egna privatekonomin.

– Om spararna var deppiga i juni så är de exceptionellt deppiga nu, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordet, till TT.

Annons

Orsaken är bland annat sommarens börsoro, budgetproblemen i USA och det krisande eurosamarbetet. Nyhetsflödet lämnar kort sagt ingen oberörd, menar Dinkelspiel. Nära 20 procent av de tillfrågade räknar med att skuldkrisen kommer att leda till dyrare avgifter i den egna banken. Fjorton procent tror att bolånen blir dyrare.

– Våra svenska banker mår förhållandevis okej, men alla regleringar och utmaningar som vi ställs inför som banker kommer att göra det tuffare för oss, säger Jan Dinkelspiel.

Planerar Nordnet att höja avgifterna?

– Det kommer vi inte att göra i det korta perspektivet, säger Jan Dinkelspiel.

Drar först in på krogbesök

Nordnets undersökning om svenskarna och skuldkrisen visar följande:

45 procent av de tillfrågade tror i dagsläget att skuldkrisen kommer påverka dem negativt. I juni var den siffran 27 procent.

17 procent tror att skuldkrisen kommer att leda till att deras bank höjer sina avgifter.

14 procent tror att skuldkrisen kommer att göra att deras bolån blir dyrare.

8 procent anser att det krävs en räntehöjning på 3,1–5,0 procent för att det ska påverka deras livsstil.

Det första som de tillfrågade skulle spara in på vid en räntehöjning är restaurang- och krogbesök.

Undersökningen är baserad på svar från tusen personer.

Källa: Nordnet (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons