Dyster syn på Saabs framtid
Men bedömare är pessimistiska och en del tror att Saab är slut som tillverkare inom något år.
Ferdinand Dudenhöffer, en ledande tysk bilanalytiker, räknar med att den sista Saaben har rullat ut ur Trollhättan-fabriken om ett eller högst ett och ett halvt år.
Varken kinesiska expansionsdrömmar, europeiska sportbilsentusiaster eller amerikanskt riskkapital kan göra något åt detta, enligt Dudenhöffer, verksam vid Duisberg-Essen-universitetet.
Saab är helt enkelt för liten för sin klass, anser han.
"Går inte finansiera"
– De säljer inte ens 100 000 bilar om året och de konkurrerar med Mercedes, med en volym på 1,3 miljoner bilar om året, eller med Audi med en miljon eller Volvo med 400 000–500 000 bilar.
– Att ta fram en ny modell kostar kanske 1 miljard euro. Det går inte att finansiera med en försäljning på kanske 60 000 bilar om året, tillägger han.
Han framhåller även att Saab är ett bolag med 15–20 års förluster bakom sig.
– Varumärket är svagt. Det enda som finns där är lite design och ett märke. Resten är teknik från Opel och GM.
Men den svenska regeringen har utåt sett hoppet kvar. Samtal förs med flera "intressenter" som kan tänka sig att köpa Saab. Enligt Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet, har bud lämnats. Men vilka och hur de ser ut vill han inte spekulera i.
Förlusttyngd spekulant
Sportbilstillverkaren Spyker Cars, noterat på Amsterdam-börsen, bekräftade dock på onsdagen att man är med i leken. Det är en förlusttyngd liten firma, i färd med att säga upp en tredjedel av sina 135 anställda i Zeewolde, Nederländerna.
Bakom den bräckliga fasaden finns dock kapitaltunga intressen. Och storägaren Convers Group, en östeuropeisk bankkoncern med familjen Antonov bakom sig, är enligt Spyker med på noterna.
Senast detta namn var förstasidesstoff i världspressen var i mars i år, då Alexander Antonov – en av familjens centrala gestalter – träffades av fem skott vid ett mordförsök i Moskva.
Huruvida Abu Dhabis investmentbolag Mubadala, en annan storägare i Spyker, vill skjuta till pengar är oklart. Men de har ett tydligt intresse för bilar, som delägare i Spyker och Ferrari och med engagemang i Formel 1-industrin.
30 dagars respit
Enligt uppgift till TT är den amerikanska riskkapitalisten Ira Rennert också med och spekulerar, via investmentbolaget Renco. Sedan har Beijing Automotive Industry Corp (BAIC), ett bolag som formellt ägs av den kinesiska huvudstaden Pekings kommun, också valt att stanna kvar i samtalen, trots att man förlorat affärspartnern Koenigsegg.
GM:s styrelse har gett Saab-samtalen 30 dagar.