Annons
Nyheter

De är vinnare på hushållens lågprisjakt

Matförsäljningen backar i Sverige i takt med att priserna stiger.
Men det finns vinnare när konsumtionsmönstren ändras.
– Äntligen jämför svenskarna matpriser, säger Robert Stekovic, kommersiell chef på Lidl.
Ekonomi • Publicerad 11 mars 2023
Bild från Matsmarts huvudlager i Örebro. Arkivbild.
Bild från Matsmarts huvudlager i Örebro. Arkivbild.Foto: Tim Aro, TT
Lidl har "väldigt mycket mer kunder" enligt den kommersiella chefen i Sverige. Arkivbild.
Lidl har "väldigt mycket mer kunder" enligt den kommersiella chefen i Sverige. Arkivbild.Foto: Christine Olsson/TT
Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef på Matsmart.
Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef på Matsmart.Foto: Tim Aro, TT

Svenskarna köper mindre mat och letar efter mer lågpris. Det senare märker matkedjan Lidl tydligt av.

– Äntligen jämför folk priser och funderar på varför de ska betala mer för samma sak. Tidigare har svenskar inte brytt sig så mycket om vad maten har kostat, de har köpt ändå, säger bolagets kommersiella chef i Sverige, Robert Stekovic.

Växer tvåsiffrigt

Annons

Lidls försäljningssiffror för det brutna räkenskapsåret blir inte offentliga förrän i augusti.

Men enligt Robert Stekovic har antalet kunder vuxit tvåsiffrigt varje månad de fem senaste månaderna.

– Man kan aldrig få för mycket kunder, men vi har ibland vissa utmaningar i att klara köpupplevelsen, säger han.

Rött pris går starkt

Bäst säljer allt som är på kampanj.

– Allt som har rött pris går mycket starkare och snabbare än förut, säger Robert Stekovic.

Det som säljer mindre bra är allt som inte är mat. Också mat som är dyrare, till exempel mer kända varumärken, säljer sämre.

– Vi ser att stora märkesprodukter som normalt är väldigt populära inte går så bra. Våra egna varumärken säljer bättre. Folk är mer medvetna, man kanske testar ett annat smör än det man är van vid, säger Robert Stekovic.

Också Johanna Eurén, kommunikationschef på lågpriskedjan Willys, säger att konsumenterna mer ivrigt letar efter produkter i lägre prisklass. I Willys fall handlar det om lågprismärket Eldorado.

– Och det är nog generellt i branschen. Du får nog samma svar om du frågar Ica, då är det Ica Basic, säger hon.

Enligt ägaren Axfoods senaste rapport växte Willys med drygt 23 procent under sista kvartalet 2022.

Annons

Matsmart, som säljer mat på nätet, märker av samma trend fast från andra hållet.

10 000 nya kunder i månaden

Bolaget köper in produkter som producenterna inte blir av med på annat håll och har samarbeten med en rad stora leverantörer.

– Vi ser att det finns mer märkesvaror för oss att köpa in nu. Det tolkar vi som att folk köper mer av butikernas egna varumärken. Istället för Hellmans majonnäs köper du Coops egna, då hamnar Hellmans hos oss, säger bolagets kommunikations- och hållbarhetschef Hanna Thofelt Lindström.

E-handeln för mat backade med 17 procent förra året, enligt Svensk dagligvaruhandel. Matsmart växte istället med över 30 procent.

– Vi fortsätter att växa väldigt kraftigt, vi har fler än 10 000 nya kunder varje månad, det är ett enormt tryck på marknaden även om vi såklart också har påverkats av de extrema prisökningarna. Vi guppar med upp, fast på en lägre prisnivå, säger Hanna Thofelt Lindström.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons