Cyklister kan få falla mjukt
Nu forskas det på åtgärder för att mildra skadorna.
Som mjuk beläggning på cykelbanor, varmsandning och dubbdäck.
– Vi kan ju inte vaddera hela trafikmiljön, men man skulle kunna tänka sig stötdämpande underlag, liknande det som finns på många lekplatser, vid vissa utsatta ställen, säger Anna Niska, forskare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut.
Senare i år ska hon också göra den första vetenskapliga undersökningen om cykeldubbdäck har effekt och vad det finns för skillnader på olika däck.
På Transportforum i Linköping, som invigs på onsdagen, presenterar hon en studie om de vanligaste olycksorsakerna för singelolyckor på cykel baserad på nästan 1 300 olyckor.
27 procent beror på dåligt vägunderhåll där is, grus och potthål ställer till det.
Ett försök att förbättra vinterväglaget för cyklister görs i Umeå där kommunen varmsandar cykelbanor. Sanden blandas med kokhett vatten och blir som sandpapper när den fryser fast. Metoden har visat sig ge dubbelt så lång varaktighet som vanlig sandning.
Hur cyklisterna hanterar cykeln står för en lika stor olycksandel som det bristande underhållet. Det handlar om fall vid av- och påstigning, cykling med stora föremål, häftig inbromsning med mera.
Cykelolyckor
Under åren 2007–2011 omkom 125 cyklister, varav 27 i singelolyckor.
De flesta dödsolyckor sker i kollision med motorfordon, där tunga fordon är överrepresenterade.
Enligt preliminära siffror dog 28 cyklister i olyckor förra året.
De flesta cyklister som skadas svårt har däremot inte krockat med ett annat fordon utan varit med om en singelolycka.
Skallskador dominerar i alla åldersgrupper upp till 65 år. För de äldre är det i stället höftskador som är vanligast.
Källa: VTI och If.