Annons
Nyheter

Colosseums siluett såld till reklam

En segdragen rättstvist mellan kultur– och näringsliv i Italien verkar ha blivit löst, skriver Sveriges Radios "Kulturnytt".
Nyheter • Publicerad 10 juli 2012
Foto: 

Skoföretaget Tod erbjöd sig att vara huvudsponsorer vid restaureringen av Colosseum i Rom mot att de fick använda den berömda siluetten i sin reklam.

Konsumentorganisationen Codacon ifrågasatte kontraktet men förra veckan beslutade en domstol i Rom att invändningarna inte håller juridiskt. Tod får alltså använda byggnaden för att sälja sina skor. För det uppges de ha gått in med 25 miljoner euro (motsvarande cirka 215 miljoner kronor) i restaureringarna. Codacon skriver på sin hemsida att de överväger att överklaga beslutet. Colosseum, som användes till gladiatorspel under det första århundradet, ligger i en vältrafikerad vägkorsning och har omkring sex miljoner besökare per år. Slitaget på byggnaden är stort och den är sedan länge i behov av en omfattande restaurering.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons