Brutalrea ska rädda Kappahl
Bolagets vd Christian W Jansson lovar nu kraftigt sänkta priser de närmaste veckorna.
– Vi kommer att ha lite brutalare reor. De måste komma under augusti–september, säger han till TT.
Han säger att det sedan normalt sett följer en period av bättre handel, och ambitionen är att genomföra prishöjningar under hösten. Ett sätt att nå dit är förändringar i sortimentet.
– Man ändrar lite i produktmixen så att genomsnittspriset flyttas lite uppåt.
Kappahls försäljning har minskat med 13 procent i jämförbara butiker under perioden juni–juli jämfört med samma period i fjol. Rörelsemarginalen för det brutna räkenskapsåret, som slutar 31 augusti, beräknas därför bli cirka 5 procent.
– Marknadsförutsättningarna har förändrats och vi har inte läst korten rätt.
För att hantera situationen med en lägre försäljning under sommaren tvingas Kappahl skära i sina kostnader. Det kan bland annat betyda personalnedskärningar.
– Ja, vi kommer säkert att reducera bemanningen på vissa områden.
En förklaring till Kappahls sviktande försäljning är att kunderna tappat köplusten till följd av börsoron, enligt Jansson.
"Kappor till varje pris" Kappahl startades 1953 av Per-Olof Ahl i Göteborg.Hans sätt att sälja kläder var banbrytande och har bildat modell för andra klädkedjor.Per-Olof Ahls affärsidé var att ha ett lägre pålägg på priset per plagg, men sälja en större volym.Hans affärsfilosofi visade sig ligga rätt i tiden, och redan 1965 omfattade kedjan 43 butiker över hela landet.Boken "Jag ser tillbaka: Kappor till varje pris" från 1984 är Per-Olof Ahls memoarer.Kappahl är börsnoterat sedan 2006.
Källa: Nationalencyklopedin (TT)