Börsoro och vardag tar över på nätet
Under första veckan i augusti ökade besöken på ekonomisajter i genomsnitt med 47 procent jämfört med veckan innan, visar Telias senaste surfindex. Surfandet på bostadssajter steg med 24 procent och besöken på arbetsrelaterade sidor gick upp med 8 procent.
– Semester har övergått i vardag. Man tittar på ekonomisidor, följer börsoron och planerar inför framtiden, säger Ulrika Steg, chef på mobilitetstjänster på Telia.
Resesajter minskad populariet
Datatrafiken som stegvis ökat den senaste tiden fortsatte under veckan upp med 3,8 procent till nivåer högt över vad som varit normalt tidigare under sommaren. Samtidigt har intresset för resesajter dalat i takt med att semestern har gått mot sitt slut.
Temperaturkänsligt
Hur vädret har varit har också haft stor betydelse för hur mycket vi har surfat under sommarmånaderna. När temperaturen har stigit så har surfandet gått ner, och vice versa. Slappaste dagen på nätet, då svenskarnas surfaktivitet var som lägst, blev midsommarafton.
– Var det inte skönt att små grodorna och nubben fick dominera och att jordgubbarna fick vinna över surfandet? säger Steg.
Svenskarnas surfande
Så ökade/minskade surfandet vecka 31 jämfört med veckan innan (i procent):
Ekonomi +47
Bostad +23,9
Film och tv +6,7
Mat +8,8
Familjeliv +8,2
Resor –1,9
Shopping +2,2
Sociala medier +5,1
Nyheter –1,9
Hälsa –3,3
Arbete +7,9
All datatrafik +3,8
Källa: Telia Surfindex (TT)