GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Biltest: Sveriges mest sålda elbil Kia Niro uppdaterad – så bra är den

Sveriges mest sålda elbil har fått en rad välbehövliga uppdateringar. Men även en rad nya konkurrenter. Hur står den sig? Vi provkör.
Publicerad 23 november 2022 • Uppdaterad 24 november 2022
Nu har Niro även fått en funktion som gör att man kan använda bilen som en powerbank genom att ladda andra elektroniska apparater via laddluckan.
Nu har Niro även fått en funktion som gör att man kan använda bilen som en powerbank genom att ladda andra elektroniska apparater via laddluckan.Foto: Pontus Lundahl / TT

Tiderna då man helst inte ville synas i en Kia är förbi. Med sjuårig nybilsgaranti, en rejäl kvalitetsuppryckning och lite modigare design har Kia seglat upp och blivit det nya folkliga bilmärket i Sverige. När Kia Niro kom i elbilsutförande 2018 fanns det i stort sett inga konkurrenter som erbjöd en lika rymlig suvkaross med eldrift till hyfsat pris. När modellen nu uppdateras ser det annorlunda ut.

Det har tillkommit alternativ som Volkswagens ID3, MG ZS EV, BYD Atto 3, Citroën e-C4, Peugeot e-2008 och inte minst nya MG4 som är både billigare, roligare och mer generöst utrustad.

Designen är uppdaterad, det ser man tydligast i fronten som fått en tuffare framtoning. Bilen har vuxit några centimeter på längden och bredden, något man inte tänker så mycket på eftersom bilen var hyfsat rymlig även innan. Bagageutrymmet har också ökat några liter och är bra för klassen.

bild 1/5
Undermenyn, som varieras mellan att vara en klimatmenyn och en meny för navigation och media. är en vattendelare.
Förarmiljön har blivit heldigital och är riktigt snygg, med praktiska fysiska knappar.
En praktiskt frunk under motorhuven gör att man kan stuva undan laddsladden. Det gillar vi.
Utrymmet i baksätet är faktiskt bättre i MG4.
Rymligt utrymme för klassen med ett insynsskydd som enkelt går att vika ihop. Plus för att lastgolvet blir helt plant när man fäller det.
Undermenyn, som varieras mellan att vara en klimatmenyn och en meny för navigation och media. är en vattendelare.
Förarmiljön har blivit heldigital och är riktigt snygg, med praktiska fysiska knappar.

De mest välkomna uppdateringarna är att bilen nu har dragkrok som kan dra 750 kilo och att det finns en frunk under motorhuven där laddkablarna kan stuvas undan. Det är skönt att kunna separera de smutsiga sladdarna från övrig packning i bagageutrymmet. En annan välkommen funktion är det går att förvärma batteriet under långresa (något som kortar laddtiden avsevärt om vintern). Dessutom har förarmiljön fått ett välbehövligt lyft, nu får man dubbla digitala skärmar med samma upplägg som i EV6. Att Kia har valt att behålla en del vanliga knappar till de mest använda funktionerna som rattvärme och sätesvärme är bra.

”Uppdateringarna är inte direkt revolutionerande men nödvändiga.”

Köregenskaperna har vässats lite grann. Bilen upplevs som tystare än tidigare och har även blivit mer bekväm. Men det är fortfarande inte skojigt på förarplats. Prestandamässigt är effekten fortfarande på 204 hästkrafter. Från noll till hundra går alltjämt på 7,8 sekunder. Däremot har vridmomentet sjunkit en aning för att motverka att framhjulen slirar, som de kan göra i elbilar där all kraft kommer på en gång. Batteristorleken är samma som i föregångaren men räckvidden har ökat med fem mil till totalt 46 tack vare att bilen blivit mer effektiv.

Dessvärre är laddhastigheten också densamma. Med 72 kilowatt laddar man från 10 till 80 procent på strax över 40 minuter vid en snabbladdare, något konkurrenterna klarar på 30-35 minuter.

Uppdateringarna är inte direkt revolutionerande men nödvändiga. Den andra generationen är alltjämt ett bra och förnuftigt val som gör att Niro kommer att fortsätta vara en storsäljare ett tag till. Förutom att det inte är det billigaste alternativet längre, och att laddhastigheten är lite långsam, är den största invändningen kanske det emotionella. Niro lämnar trots allt ett ganska blankt körintryck. Där har den kinesiska konkurrenten MG4 visat att det faktiskt går att vara både billig och kul på samma gång.

MG4 kostar 415 000 kronor och ger då utrustning som i Kias fall motsvaras av utrustningsnivån Advance som kostar 560 000 kronor. Visst, MG4 har inte samma finish men den är roligare och täcks också av sju års garanti.

Utrustningsnivån Advance har döda vinkeln-varnare, eljusterbara stolar, ventilerade säten, elbaklucka och bättre ljudsystem.
Utrustningsnivån Advance har döda vinkeln-varnare, eljusterbara stolar, ventilerade säten, elbaklucka och bättre ljudsystem.Foto: Pontus Lundahl / TT

Betyg: Så bra är Kia Niro EV

Motor/växellåda

Fortfarande 204 hästkrafter, däremot har vridmomentet minskat från 395 till 255 Nm för att motorresponsen ska vara lite mildare och bilen mer effektiv. MG4 med samma hästantal känns roligare. Plus för att det går att styra bromsåtervinningen med rattpaddlar.

Ekonomi

Inte längre billigast, men förbrukningen är låg och nybilsgarantin på sju år är mycket generös. Låg skatt och lägre driftkostnader jämfört med om man kör bil på bensin eller diesel. Omfattas inte längre av miljöbonusen.

Miljö

Bilen har ett medelstort batteri vilket inte ger högsta miljöbetyg.

Köregenskaper

Komfortabel, tyst och trygg och man sitter lite högre upp. Inte rolig, men förnuftig. Ger högre kvalitetskänsla än bilar som ID3 och MG4 men känns inte lika pigg och kul.

Säkerhet

Har testats av Euro NCAP och fick högsta betyg. Här ingår filhållning och adaptiv farthållare i grunden, för döda vinkel-varnare krävs tillägg.

Helhet

Niro EV har alla förutsättningar för att fortsätta vara en familjefavorit. Ett förnuftigt val med bra komfort, utrymmen och driftsäkerhet. Däremot finns det nu billigare och roligare alternativ att välja mellan. Snabbladdningen är något akterseglad.

Kia Nero EV

Grundpris: 530 500 kronor.

Privatleasing (36 mån): 5 500 kr/mån.

Förbrukning: 1,57 kWh/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 0 g/km.

Räckvidd på el: 46 mil (WLTP).

Motor: En elmotor fram.

Maxeffekt: 204 hk.

Max vridmoment: 255 Nm.

Kraftöverföring: Reduktionsväxel, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 64 kWh.

AC-laddning 0–100 procent (11 kW): Cirka 6 timmar.

Snabbladdning 0-80 procent (Max 72 kW): 50 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 814 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,42/1,83/1,57 meter.

Bagageutrymme: 475–1 392 liter.

0–100 km/tim: 7,8 sekunder.

Toppfart: 167 km/tim.

Dragvikt: 750 kg.

Julia Brzezinska/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.