Bidens elbilskrav får kritik
– Dagens agerande kommer att accelerera vår pågående omställning till en framtid med rena fordon, tackla klimatkrisen direkt och förbättra luftkvaliteten i samhällen över hela landet, säger Michael Regan, chef för miljömyndigheten EPA.
Enligt EPA så förordas ingen speciell teknik med förslaget, men det väntas framför allt gynna elbilar. Två tredjedelar av personbilarna som säljs i USA 2032 beräknas enligt de nya reglerna vara elektriska, och 46 procent av medelstora lastbilarna.
– Vi stärker vår energisäkerhet, vi minskar vårt beroende av utländsk olja, säger Regan.
Gigantisk omställning
Det innebär en gigantisk omställning från förra året nivå på bara 5,8 procent, där andelen lastbilar var ännu lägre. Å andra sidan ökar andelen snabbt.
Oljeindustrin är kritisk, och anser att regeringen är besatta av utsläppssiffror, när man i stället hade kunnat satsa på att minska koldioxidpåverkan på bränslen genom bland annat förnyelsebar produktion och koldioxidavskiljning.
Dessutom är tillgängligheten på laddstationer på sina håll begränsad, även om stolparna enligt EPA blivit 40 procent fler sedan 2020. Ett annat problem är att elektrifieringen kräver fler kraftverk och högspänningsledningar, som i dag inte finns.
– Det är en infrastrukturutmaning. Vi behöver mycket överföringskapacitet för att kunna hantera alla mål som vi vill uppnå, säger Bloomberganalytikern Nikki Hsu.
Ökat Kinaberoende?
Andra problem som lyfts är tillgången på sällsynta mineraler och metaller till batterierna, som kan tvinga tillverkare att vända sig till Kina.
Dessutom är elbilarna fortfarande i genomsnitt dyrare än andra bilar, vilket kan väcka konsumenters ilska.
– Det här är ännu en aningslös plan som faktiskt inte har någon verklighetsgrund, rasar republikanen Kat Cammack i en intervju med Fox News och fortsätter:
– Det verkar vara ett stående skämt i Bidenregeringen – ett av flera faktiskt – där de säger "åh, så du oroar dig för stigande bensinpriser. Åh, din bonde, gå och köp en elbil för 80 000 dollar. Det är helt absurt hur världsfrånvänd den här regeringen faktiskt är, säger hon.
Fakta: Tuffa utsläppskrav
Förslaget som tagits fram innebär att bilar och lätta lastbilar får släppa ut maximalt 82 gram per mile (cirka 51 gram per kilometer), en minskning med 56 procent från 2026 års standard.
Fram till 2055 skulle det innebära nästan 10 miljarder mindre ton koldioxidutsläpp.
Källor: Bloomberg, NYT, EPA