Nöje

Tittarlyft för melodifestivalen

3 870 000 tittade på finalen av Melodifestivalen.
Nöje • Publicerad 15 mars 2010
Dolph och hans kolleger lockade fler tittare till Melodifestivalen.
Dolph och hans kolleger lockade fler tittare till Melodifestivalen.Foto: 

Det är en ökning med 278 000 tittare från förra årets final, då tävlingen tappade nästan en halv miljon och sågs av endast 3 592 000 tittare.

Melodifestivalen, som kämpat med dalande tittarsiffror i kampen mot OS, gjorde alltså ett markant lyft jämfört med 2009.

– Det är bara att konstatera att Sveriges största tv–program ligger orubbat på en unik tittarnivå. Det här är kvittot på att Melodifestivalen är Sveriges största underhållningsprogram som engagerar nära hälften av vår befolkning, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen 2010 i ett pressmeddelande.

Även "Melodifestivalen 2010: Eftersnack" lockade publik, sammanlagt 2 224 000 tittare ville följa efterspelet av Anna Bergendahls schlagerseger.

Tittarsiffror

2000: 4 177 000

2001: 3 839 000

2002: 3 720 000

2003: 3 813 000

2004: 4 105 000

2005: 4 054 000

2006: 4 242 000

2007: 3 976 000

2008: 4 046 000

2009: 3 592 000

Källa: MMS, Mediamätning i Skandinavien. (TT Spektra)

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.