Tittarlyft för melodifestivalen
Det är en ökning med 278 000 tittare från förra årets final, då tävlingen tappade nästan en halv miljon och sågs av endast 3 592 000 tittare.
Melodifestivalen, som kämpat med dalande tittarsiffror i kampen mot OS, gjorde alltså ett markant lyft jämfört med 2009.
– Det är bara att konstatera att Sveriges största tv–program ligger orubbat på en unik tittarnivå. Det här är kvittot på att Melodifestivalen är Sveriges största underhållningsprogram som engagerar nära hälften av vår befolkning, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen 2010 i ett pressmeddelande.
Även "Melodifestivalen 2010: Eftersnack" lockade publik, sammanlagt 2 224 000 tittare ville följa efterspelet av Anna Bergendahls schlagerseger.
Tittarsiffror
2000: 4 177 000
2001: 3 839 000
2002: 3 720 000
2003: 3 813 000
2004: 4 105 000
2005: 4 054 000
2006: 4 242 000
2007: 3 976 000
2008: 4 046 000
2009: 3 592 000
Källa: MMS, Mediamätning i Skandinavien. (TT Spektra)