Annons
Nöje
I begynnelsen var låtskrivarna. De satt vid pianon eller med gitarrer och hamrade ner sina hits på papper.
Nöje • Publicerad 1 december 2009

Låtarna var välskrivna efter konstens regler, strukturerna tydliga och texterna berättande. Det hette att en bra låt är en bra låt även om den bara spelas på akustisk gitarr och det var inte så konstigt, det var ju så låtarna var gjorda.

00-talets mest aktade hitmakare heter Neptunes, Kanye West och Timbaland. Att spela deras låtar på akustisk gitarr är fullständigt meningslöst. Det hindrar tyvärr inte folk från att försöka. I år har den belgiske artisten Milow plågat våra öron med sin lägereldsversion av 50 Cents och Justin Timberlakes låt Ayo technology. Men utan Timbaland-produktionens bubblande SidStation-synth i bakgrunden tappar låten all originalitet och blir till ren hissmusik.

Annons

Under 00-talet fick producenten absolut makt över musikmakarprocessen och blev både låtskrivare, arrangör och artist i en och samma person. De mest framstående hiphop- och rnb-producenterna finslipade en minimalistisk produktionsstil där allt hörs och ett enstaka ljud kan bli en lika stark hook som en klassisk refrängmelodi. Producentduon The Neptunes tog det allra längst. På Snoop dogg-hiten Drop it like its hot består arrangemanget av en puka, lite brus, en virveltrumma och någon som kluckar med tungan. Hookarna är så renodlade och konkreta att de till och med går att återge i text.

Kluck-kluck-kluckkluck.

Kluck-kluck-kluck-kluck.?

Snoooooooooop.

Drop it like its hooooot

Det är en ljudbild som har mer att göra med modern konstmusik än det vi något decennium tidigare känt som pop. Det är raka motsatsen till de maffiga harmonimattor som dominerat topplistepopen sedan ABBA. Ett mästerverk med full respekt för mellanrummets och tystnadens sväng, på plats 51.

Timothy Timbaland Mosley har redan haft med en låt på listan, han skrev och producerade Justin Timberlakes Cry me a river (#72). Den här veckan är han representerad med Aaliyahs rnb-pärla More than a woman (#52) och Bubba Sparxxx genombrottshit Ugly (#56). I båda låtarna är det produktionen som är den stora stjärnan. De är gjorda av en Timbaland i sitt livs form, med det hängande groovet och förkärleken till udda percussionsamplingar som signatur. När Aaliyahs tredje album släpptes 2001 (More than a woman var tredjesingeln) hade Timbaland redan gjort Aaliyah till en av rnb-himlens mest gnistrande stjärnor. Bara en månad efter att skivans release omkom hon i en flygolycka. Timbaland hävdar att han förlorade ena halvan av sin kreativitet med henne och trots enstaka briljans har han aldrig kommit upp på samma nivå igen. Ändå kommer hans produktion under 00-talets två första år att göra honom till delad etta i antal framträdanden på den här listan.

51. SNOOP DOGG

Drop it like its hot

(singel, 2004)

Kluck-kluck-kluck-kluck?

52. AALIYAH

More than a woman

(från Aaliyah, 2001)

Goth-rnb:n från Try again krockar med regnbågsfärgade popsynthar.

53. CLAP YOUR HANDS SAY YEAH

In this home on ice

(från Clap your hands say yeah, 2005)

Helt briljant jingeljangel-indie. Tyvärr finns bara en liveversion på Spotify, leta upp originalet!

54. WHITE STRIPES

Fell in love with a girl

(från White blood cells, 2001)

Första spåret på 00-talets egen Nuggetsbox.

55. SILVERBULLIT

Magnetic city

(från Citizen bird, 2001)

Från decenniets bästa svenska rockskiva. Silverbullit borde varit så mycket större.

56. BUBBA SPARXXX

Ugly (från Dark days, bright nights, 2001)

Hiphopkusinen från landet blev aldrig roligare eller svängigare än så här.

57. SUFJAN STEVENS

Chicago

(från Come on feel the Illinoise, 2005)

Stevens avfärdade nyss sitt delstatsprojekt om 50 album som ett skämt. Den här låten får mig att önska att han tagit resan hela vägen.

58. MGMT

Time to pretend

(från Oracular spectacular, 2008)

Två killar skriver en låt om att de aldrig kan bli rockstjärnor och blir rockstjärnor. How 00-tal.

59. KLEERUP FEAT. ROBYN

With every heartbeat

(från Kleerup, 2007)

Robyn har blivit expert på att lyfta såsiga produktioner till superhits.

60. ?AND YOU WILL KNOW US BY THE TRAIL OF DEAD

Relative ways

(från Source tags & codes, 2002)

År 2002 var Texasbandet med det långa namnet världens bästa rockband.

Joel Sjöö
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons