100 från 00-talet del 2: Att göra det på egen hand
Ändå lär det vara just så decenniet kommer att sammanfattas i framtiden. Tekniken gav fler tillgång till mer musik och lät fler spela in och sprida sina låtar. Möjligheten att för några tusenlappar kunna spela in musik på egen hand har troligtvis inneburit den största kreativitetsboomen i pophistorien.
En mikrofon, en dator med ett hyfsat ljudkort och en liten midiklaviatur blev låtskrivarens nya bästa vänner. Inga dyra studiotimmar, inga replokaler, inga struliga bandmedlemmar, bara idéer.
Tekniken har också hjälpt kvinnliga talanger att gå runt den grabbmur av musiker, ljudtekniker och branschfolk som tidigare ofta hade stått i vägen för dem. I Sverige har vi sett en rad exempel på det de senaste åren, till exempel hemmainspelaren Sarah Assbring, mer känd som El Perro del Mar. Hon kommer att dyka upp på 100-listan, men inte idag.
Det gör däremot några andra göteborgare; Jens Lekman på plats 84 och The Tough Alliance på plats 88. Båda lade grunden för internationella indiekarriärer genom många sena timmar hemma i lägenheten. Lekman använder datorn till att blanda samplingar med egna inspelningar och är en mästare på att hitta poesin i allt han ser. I Black cab är det en svarttaxiresa hem till Kortedala efter en misslyckad utekväll som blir en tjugonånting-symfoni till gud.
I USA blev dock Black cab bortcensurerad eftersom den svengelska termen kan tolkas som en rasistisk benämning på alla icke-vita taxichaufförer.
The Tough Alliance har lyckats bli ett av Sveriges mest hatade och älskade band. Men bakom basebollträn, playbackspelningar och extremt medveten estetik finns två hårtslående pophjärtan.
Holiday är Eric Berglunds och Henning Fürsts största stund, en klassisk poplåt i klädd i trendig badrock.
Möjligheten till heminspelning har skapat en del osannolika artister. I en avbefolkad håla någonstans i New Hampshire satt 17-årige Connor Long och spelade in på familjens PC, med en mick som följt med en japansk språkkurs.
Familjen visste inte om att han gjorde musik och när det svenska teveprogrammet This is our music besökte honom 2004 hade hans lillebror just raderat hårddisken som var fylld med låtar.
Tur i oturen att det inte hände innan han fått ut materialet som blev Handwriting, en av 00-talets största sensationer. Digital lo-fi-pop från en grabb som bara gick på känsla och skapade ett eget, bräckligt musikaliskt universum.
Phone calls from you är allra vackrast och blir låt nummer 81 på listan.
Finns som Spotifylista här intill!
81. KHONNOR
Phone calls from you
(från Handwriting, 2004)
Låter som ett brusigt norrsken på en jämngrå himmel.
82. LADYTRON
Destroy everything you touch
(från Witching hour, 2005)
Det dramatiska elektropopbandet Ladytron har gjort en (1) bra låt.
Det räcker långt.
83. M.O.P.
Ante up (Robbin hoodz theory)
(från Warriorz, 2000)
00-talets bästa gangstalåt sätter hoppet i hiphop.
84. JENS LEKMAN
Black cab
(från Maple Leaves Ep, 2003)
En tjugonånting-symfoni till gud.
85. MY MORNING JACKET
Anytime
(från Z, 2005)
My Morning Jackets Z är en av 00-talets mest underskattade plattor, med refrängen i Anytime som klimax.
86. BAT FOR LASHES
Daniel
(från Two suns, 2009)
Natasha Khans Karate Kid-hyllning är suggestiv stämningspop som slår Patrick Wolf på fingrarna.
87. THE PIPETTES
Pull shapes
(singel, 2006)
Medan Phil Spector blev allt galnare förde tre brittiskor hans arv vidare till indiekidsen.
88. THE TOUGH ALLIANCE
Holiday
(från Holiday Ep, 2004)
Klassisk poplåt i klädd i trendig badrock.
89. THE DARKNESS
I believe in a thing called love
(från Permission to land, 2003)
En glamrockspärla som inte går att skoja bort.
90. BRIGHT EYES
First day of my life
(från I’m wide awake, it’s morning, 2005)
Jag har ofta svårt för Conor Obersts lipighet, men den här låten är perfekt.