Annons

Upplevelse gäller för tomtens klapp i år

Och årets julklapp är... en upplevelse! Handelns utredningsinstitut har för 21:a året utsett det som förväntas fylla tomtesäck och ytan runt granen.
Näringsliv • Publicerad 15 november 2008
Sofie S Widmark på Åhléns tror på rusch efter paketerade upplevelser.
Sofie S Widmark på Åhléns tror på rusch efter paketerade upplevelser.Foto: Ingemar Brink

– Det nya som gör att upplevelser kvalificerar till titeln är att vi nu får förpackade upplevelser, i en ask, möjlig att sälja i detaljhandeln, säger Jessica Lindblom på Handelns utredningsinstitut, HUI.

Ett exempel på upplevelse i ask är produkterna från Smartbox. Där finns olika priser och teman. En skön dag. En härlig natt, en god frukost. Världens kök...

Annons

– De här boxarna har funnits på marknaden ett tag och vi ha sålt en del, säger Sofie S Widmark på Åhléns, en av de som säljer paketerade upplevelser.

Friluftsfabriken har inte packat sina upplevelser i askar ännu, men visst kan ett presentkort på bergsklättring i Tosseryd eller havskajakpaddling på Åsunden passa i ask och i tomtens säck.

– Mycket av upplevelserna som vi säljer går till grupper. Mycket företag som söker aktiviteter, men också för till exempel möhippor och 60-årsdagar. Men intresset för individuella upplevelser ökar, säger Anna Pettersson på Friluftsfabriken.

– Upplevelser finns verkligen på alla nivåer, för alla smaker. Från chokladprovning till att köra stridsflygplan, säger HUI:s Jessica Lindblom.

När nu upplevelser upphöjts till årets julklapp kan vi nog räkna med att idérika företagare, handlare och föreningar i penningbehov snabbt presenterar nya och välförpackade produkter på området. Bara fantasin sätter gränser.

Kanske dejter med lokala kändisar kan var något? Träff med TV-bonde? Eller Göran Persson?

Även om en del upplevelseaffärer kan gå butikerna förbi räknar HUI med nytt rekord för julhandeln. Plus 2,5 procent. Då spräcks 60-miljardersvallen. Detta trots allt tal om kärvare tider.

För att bli årets julklapp måste produkten vara ny eller ha fått nyväckt intresse. Produkten ska ha högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Årets julklapp ska presentera den tid vi lever i. 2003 var vi uppenbarligen i mössan.

Årets julklappar under 2000-talet

2008 En upplevelse

2007 GPS-mottagare

2006 Ljudbok

2005 Pokerset

2004 Platt-TV

2003 Mössa

2002 Kokbok

2001 Verktyg

2000 DVD-spelare

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons