Upplevelse gäller för tomtens klapp i år
– Det nya som gör att upplevelser kvalificerar till titeln är att vi nu får förpackade upplevelser, i en ask, möjlig att sälja i detaljhandeln, säger Jessica Lindblom på Handelns utredningsinstitut, HUI.
Ett exempel på upplevelse i ask är produkterna från Smartbox. Där finns olika priser och teman. En skön dag. En härlig natt, en god frukost. Världens kök...
– De här boxarna har funnits på marknaden ett tag och vi ha sålt en del, säger Sofie S Widmark på Åhléns, en av de som säljer paketerade upplevelser.
Friluftsfabriken har inte packat sina upplevelser i askar ännu, men visst kan ett presentkort på bergsklättring i Tosseryd eller havskajakpaddling på Åsunden passa i ask och i tomtens säck.
– Mycket av upplevelserna som vi säljer går till grupper. Mycket företag som söker aktiviteter, men också för till exempel möhippor och 60-årsdagar. Men intresset för individuella upplevelser ökar, säger Anna Pettersson på Friluftsfabriken.
– Upplevelser finns verkligen på alla nivåer, för alla smaker. Från chokladprovning till att köra stridsflygplan, säger HUI:s Jessica Lindblom.
När nu upplevelser upphöjts till årets julklapp kan vi nog räkna med att idérika företagare, handlare och föreningar i penningbehov snabbt presenterar nya och välförpackade produkter på området. Bara fantasin sätter gränser.
Kanske dejter med lokala kändisar kan var något? Träff med TV-bonde? Eller Göran Persson?
Även om en del upplevelseaffärer kan gå butikerna förbi räknar HUI med nytt rekord för julhandeln. Plus 2,5 procent. Då spräcks 60-miljardersvallen. Detta trots allt tal om kärvare tider.
För att bli årets julklapp måste produkten vara ny eller ha fått nyväckt intresse. Produkten ska ha högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Årets julklapp ska presentera den tid vi lever i. 2003 var vi uppenbarligen i mössan.
Årets julklappar under 2000-talet
2008 En upplevelse
2007 GPS-mottagare
2006 Ljudbok
2005 Pokerset
2004 Platt-TV
2003 Mössa
2002 Kokbok
2001 Verktyg
2000 DVD-spelare