Ulricehamn stormakt i färgburkar
En plastring som kan fällas upp och ner gör de lätt att både öppna och återförsluta den nya burken. Inga verktyg behövs. Lock och burkkant deformeras inte med risk för otäthet.
– Den nya konstruktionen kan se enkel ut. Men att bygga upp effektiv produktion med det nya kräver mycket. Vi har lyckats och intresset på marknaden är stort, säger vd Ulf Segerqvist.
Nyligen fick Emaballator en stororder på den nya burkmodellen från ett av de stora europeiska färgföretagen.
– Färgfabrikanterna måste bygga om sina fyllningslinjer för att använda den nya burken. Därför tar det lite tid innan den nya slår igenom på bred front, säger Segerqvist.
Den som trodde att färgburken i plåt är uträknad till förmån för plastburkar har fel. Plåten hävdar sig väl.
–?Miljön talar för plåt. Plåtburkarna återvinns effektivt. Plåten i en ny burk är till 30 procent gjort av återvunnet, säger burk-vd:n. Emballator har också spetsat till miljöprofilen genom att göra tillverkningen i Ulricehamn koldioxidneutral genom energihushållning och inköp av el producerad utan kol eller olja.
– Plåten är ockaå mer stabil och tål aggressiva innehåll på annat sätt än plast.
Emballator har satsat hårt på automatisering. I den nya stora tillverkningslinjen plockas plåtark efter plåtark in i ena ändan. I andra kommer färdiga burkar ut med handtag och allt, färdiga för stapling och inpackning.
– Vi visar att det går att producera effektivt och konkurrenskraftig i Sverige. Här är världens modernaste anläggning. Burktillverkare från hela världen kommer hit, tittar och förvånas, säger Sergerqvist.
Nordeuropa och Östeuropa är Emaballators marknader. Längre bort blir transporterna för dyra. Men det innebär också att fabriker långt borta inte kan konkurrera här.
Burkar tillverkas i takt med färgfabrikanternas behov. Just in time, snabbt från tillverkning till fyllnadslinje. En del av lagret befinner sig på väg. 24 långtradare per dag lämnar Hesters industriområde lastade med burkar.
I fabriken i Ulricehamn ha investerats uppåt 200 miljoner de senaste fyra åren.
– Vår ägare satsar långsiktigt. Som familjeägda behövs inget sneglande på kvartalsresultat och börs, säger Ulf Segerqvist.
Emballator
Emballator i Ulricehamn benämns också Ulricehamns bleck. Företaget är en del i Emballator Metal Group, där även en fabrik i Bradford (England) ingår. Ulf Sergerqvist är vd för hela Emballator Metal Group.
I Emballator ingår också fabriker som tillverkar plastförpackningar, burkar och flaskor.
Emballator ingår i jönköpingsbaserade Herencokoncernen som bland annat också ger ut dagstidningar, med Jönköpings-Posten som flaggskepp.
I Ulricehamn finns 185 anställda. Försäljningen per år är uppe i 625 miljoner.
Kunder är färgfabrikanter.
Företaget startade i Torhult för 101 år sedan På 50-talet flyttades till Ulricehamn. Då började också satsningen på just färgburkar.
Från plåtark till burk
Råvaran kommer till Ulricehamn som tennbelagda plåtark från stålverk världen över. Korea, Brasilien, Slovakien...
Under ett åt förbrukas plåt som motsvarar plåtvikten i 44 000 bilar.
24 lastbilar per dag kör färdiga burkar till kunderna.