Tunisien – ny marknad för Sverige

De är en kontaktförmedling, men för näringslivet.
Näringsliv • Publicerad 13 maj 2009
Faten Seffen, direktör vid tunisiska handelskammaren, ser positivt på möjligheterna för samarbete mellan de svenska och de tunisiska företagen.
Faten Seffen, direktör vid tunisiska handelskammaren, ser positivt på möjligheterna för samarbete mellan de svenska och de tunisiska företagen.Foto: 
Nelly Hayek, näringslivssekreterare i Borås kommun.
Nelly Hayek, näringslivssekreterare i Borås kommun.Foto: 

Så kan man beskriva gårdagens matchmaking mellan svenska och tunisiska företag.

– Det började med att vi blev uppvaktade av den tunisiska handelskammaren, berättar Borås näringslivssekreterare Nelly Hayek.

Tanken var att man skulle skapa ett forum där tuniska underleverantörer och svenska tekoföretag kan mötas, och förhoppningsvis börja göra affärer tillsammans.

Sverige erbjuder alltså en marknad och Tunisien låga skatter och billig arbetskraft.

– Och kvalitet, säger Faten Seffen, direktör vid tunisiska handelskammaren och fortsätter:

– Alla våra företag håller hög standard när det gäller miljö- och klimatarbete.

Hon försäkrar också att det inte förekommer något barnarbete och att de anställda behandlas väl.

Varför tunisierna satsar på just Sverige förklarar Faten Seffen:

– Vi har redan resten av Europa, nu är det bara Skandinavien kvar.

Representanter från sju företag i Tunisien fanns på plats under dagen, samtliga producenter av?konfektion. Bland de svenska företagen som fanns med syntes bland andra Gina Tricot, Abecita Salming underwear, för att nämna några.

Patrik Westerlund
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.