Tunisien – ny marknad för Sverige
Så kan man beskriva gårdagens matchmaking mellan svenska och tunisiska företag.
– Det började med att vi blev uppvaktade av den tunisiska handelskammaren, berättar Borås näringslivssekreterare Nelly Hayek.
Tanken var att man skulle skapa ett forum där tuniska underleverantörer och svenska tekoföretag kan mötas, och förhoppningsvis börja göra affärer tillsammans.
Sverige erbjuder alltså en marknad och Tunisien låga skatter och billig arbetskraft.
– Och kvalitet, säger Faten Seffen, direktör vid tunisiska handelskammaren och fortsätter:
– Alla våra företag håller hög standard när det gäller miljö- och klimatarbete.
Hon försäkrar också att det inte förekommer något barnarbete och att de anställda behandlas väl.
Varför tunisierna satsar på just Sverige förklarar Faten Seffen:
– Vi har redan resten av Europa, nu är det bara Skandinavien kvar.
Representanter från sju företag i Tunisien fanns på plats under dagen, samtliga producenter av?konfektion. Bland de svenska företagen som fanns med syntes bland andra Gina Tricot, Abecita Salming underwear, för att nämna några.