Postbesök och broderade julkort
Falkenmark är vd för Posten meddelande, som hanterar försändelser upp till 2 kg. På morgonen stod Ateljé Margaretha med systrar Linea och Åshild värd. Ett företag som ser lågkonjunktur an med viss tillförsikt.
– När konsumenterna får mindre pengar och mer tid blir ökar efterfrågan på handarbetsprodukter. Ställs Thailandresan eller bilköpet in blir det också pengar över, säger Mikael Rosendahl vd för värdföretaget.
Positiva signaler för Posten som står för utsändning av paket men också för distribution av marknadskommunikation, kataloger, säljblad mm. Och postfolket kunde kontra med att presentera glädjande siffror för e-handel. Uppåt. Och den går allt högre upp i åldrarna.
I viss mån är Posten på meddelandesidan trängd av elektronisk kommunikation.
– Ja, det sker en viss övergång, substitution. Men kataloger och andra fysiska meddelande är fortfarande oslagbara, säger Andreas Falkenmark.
Han kunde notera att julruschen för handarbeten redan är över för Ateljé Margaretha. December är den stora månaden för Posten. Och julkort är fortfarande stort. Ett område där Ateljé Margaretha också ha intressen.
– Vi ser gärna att fler skickar broderade julkort, säger Mikael Rosendahl. Broderijulkort har utvecklats väl i sortimentet.
Med stor verksamhet i Danmark undrar Rosendahl om möjligheterna som fusionen med danska posten öppnar.
– Den affären ligger fortfarande i politikernas händer, men vi hoppas mycket på den, säger Andreas Falkenmark.