Annons

Mörker och ljus med Odd Mollys Per Holknekt

Skateboardproffs. ”En av de ballaste tio i världen.” Missbrukare. Startare av märken. Hemlös.
Näringsliv • Publicerad 27 november 2008
Lyssnarna i Borås fick följa med Odd Molly-grundaren i både mörker och ljus.
Lyssnarna i Borås fick följa med Odd Molly-grundaren i både mörker och ljus.Foto: Anders Robertsson

Mannen bakom succén Odd Molly... Per Holknekt har att ösa ur. På onsdag kväll berättade han i Borås.

Nu är Per Holknekt också framgångsrik flipperspelare. Spöade nyss världsmästaren. Snabbheten och ivern som säkert är tillgång i flipper känns också när vi möts en stund innan han framträder inför fullsatt auditorium på Pulsen Konferens.

Annons

– Jag är en kreativ liten skit som prövar idéer i verkligheten, försöker han sammanfatta en del av sin framgång.

Bäst i klassen hemma i Dalarna. Pappa polischef. Mamma rektor. Fylla öppnade möjligheter att bryta, leva ut. Mötte skateboarden som 17-åring. Året efter var han proffs i USA. Fester, tjejer, droger. Bröt upp. Tillbaka till Sverige. Gick på IHM, blev marknadsekonom.

– Mamma sa att jag måste lära mig tjäna pengar på min kreativitet, förklarar han.

Startade skateboardföretaget Streetstyle, gick från 0 till 20 miljoner på ett år. Startade Svea 1997.

– Jag fick tips om Wallmanssons i Funningen här i Borås. Jag hade idéer, de såg till att det funkade med mönster, gradering, produktion. Men sedan blev det en personlig metamorfos för mig, sommaren 2000. Det rasade. Andra fick ta över.

Svea är kvar i Borås nu med Kiki Wallmansson som ägare och motor.

Sammanbrott. Förlorade familj och hem. Sålde hemlösas tidning. Fick hjälp till rehab. Reste sig. Men i dokusåpan Big Brother. Jobbade på reklambyrå - där idén till Odd Molly föddes.

– Karin och jag hade idéer som vi ville förverkliga, säger Per Holknekt. Karin Jimfelt-Ghatan är affärspartnern och medgrundaren.

Och på den vägen är det.

De många inbjudna till Unibrands festlighet får än mer av historien, och mycket tankebränsle kring Odd Mollys framgång. Kapitalsnål affärsmodell. Inget miljöskrymt. Vänd på den kreativa processen...

Annons

Hjärta och värme hör till de röda trådarna i framgångsväven.

– Modevärlden är kall. Vem har rikast man? Vem har störst läppar? Fullt av oro. Vi fyller en ledig plats. Behovet av värme, att kunna vara sig själv.

Värme, känslor, hjärta, godhet... Visst känns det att advent närmar sig. Och nog värmde också beskedet att Holknekts arvode går till Stadsmissionen.

Odd Molly

Odd Molly designar, marknadsför och säljer mode för kvinnor genom externa återförsäljare världen över. Personlig, modig och markerat kvinnlig design gäller.

På sex år har Odd Molly vuxit till 300 miljoner i omsättning. Produkterna säljs idag i 41 länder runt om i världen genom drygt 1 600 återförsäljare.

Odd Molly är idag börsnoterat. Största ägarna är Christer Andersson, Patrik Tillman, Karin Jimfelt-Ghatan, M2 Capital Management och Per Holknekt.

Glasögon och hudvårdsprodukter står näst i tur på Odd Mollys framtidslista.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons