Annons

Miljardböter för Scanias kartellmedverkan

Lastbilstillverkaren Scania krävs på motsvarande 8,4 miljarder kronor av EU-kommissionen för medverkan i en europeisk lastbilskartell. Två av svenskt näringslivs toppar, Leif Östling och Håkan Samuelsson, var direkt inblandade i kartellen.
Ekonomi • Publicerad 27 september 2017
Scania har sitt huvudkontor i Södertälje. Arkivbild.
Scania har sitt huvudkontor i Södertälje. Arkivbild.Foto: Anders Wiklund/TT

Scania ska enligt EU-kommissionens beslut under 14 års tid, 1997–2011, tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare ha ingått i en kartell där priser riggats och kostnader för ny teknik och strängare utsläppsregler påverkats.

– Tillsammans producerar dessa bolag nio av tio tunga lastbilar som säljs i Europa, säger Margrethe Vestager, EU:s kommissionär med ansvar för konkurrens, på en presskonferens i Bryssel.

Annons

I juli förra året, fem år efter den första gryningsräden från EU-kommissionen mot de misstänkta kartellmedlemmarna, kom övriga tillverkare överens om en förlikning med EU-kommissionen. Scania valde dock att inte göra upp.

Konkurrenterna Daimler, DAF, Iveco och Volvo/Renault tog böter i storleksordningen 1 miljard euro (Daimler) och 670 miljoner euro (Volvo) och fick där en nedskrivning av det ursprungliga bötesbeloppet med 10 procent. Tyska MAN ingick också i kartellen, men slapp böter eftersom det var det bolaget som "tjallade" till kommissionen. En pikant detalj är att MAN och Scania är systerbolag inom VW-koncernen.

Totalt har EU-kommissionen utfärdat böter för motsvarande 36,5 miljarder kronor för kartellen.

Vd för Scania, på den tiden kartellen ska ha varit verksam, var Leif Östling. Östling lämnade vd-posten för Scania 2012. I dag är han ordförande för Svenskt Näringsliv.

Samtidigt, mellan åren 2000 och 2009, var Håkan Samuelsson toppchef för tyska lastbilstillverkaren MAN. Under den tiden utspelades ett bittert krig mellan Östling och Samuelsson där MAN försökte köpa Scania.

När MAN slog larm om kartellsamverkan i lastbilsbranschen var Håkan Samuelsson chef för den tyska lastbilstillverkaren. Han tvingades till följd av avslöjandet bort av MAN:s huvudägare Volkswagen (VW) och stämdes på 1,5 miljarder kronor, ett krav som i en förlikning krympte till fyra miljoner kronor.

I dag är Håkan Samuelsson vd för Volvo Cars och sitter dessutom i lastbilsjätten Volvos styrelse.

TT har via Svenskt Näringsliv sökt Leif Östling.

Dagens besked ändrar inte Scanias tidigare ståndpunkt.

– Vi anser att vi är oskyldiga. Vi har inte träffat några överenskommelser med övriga tillverkare när det gäller prissättning och vi har inte heller försenat introduktionen av nya motorer som uppfyller EU:s lagkrav om avgasutsläpp, säger Karin Hallstan, talesperson för Scania, till TT.

Annons

Konsekvensen av detta blir att Scania sannolikt kommer att överklaga.

– Vi behöver lite tid att gå igenom detta i sin helhet, men om ingen väsentlig ny information har framkommit i utredningen så planerar vi att överklaga, säger hon.

Om bötesbeloppet står sig efter en eventuell överklagan kan det kosta flera miljarder för Scania att inte göra upp med EU-kommissionen, så som konkurrenterna gjorde, enligt Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

– Hade Scania samarbetat hade de troligen fått böter i nivå med Volvo, kanske 650 miljoner euro, säger han.

TT: Vad betyder det här finansiellt för Scania?

– Nu ingår de i VW-koncernen och har en ganska stark balansräkning. Så jag tror inte det kommer att påverka Scania särskilt mycket.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons