Kid´s concept får nya delägare
Kid‘s concept tillverkar egna inredningsprodukter och leksaker till barn och säljer till såväl näthandlare och fysiska butiker. De senaste åren har det tio år gamla företaget genomgått en expansion och bland annat gått in i England. I fjol bröts dock den positiva tillväxten och man visade ett tydligt minusresultat och en sjunkande omsättning.
– Det fanns flera orsaker till det. Näthandlarna vi har som kunder började priskriga vilket hindrade övriga kunders inköp och försäljning. Sedan bytte vi affärssystem för att täcka upp för den tänkta tillväxten, vi fick också leveransförseningar från en fabrik och drabbades av hamnstrejken i Göteborg. Dessutom anställde vi två personer och satsade på mässor i England och Tyskland, säger delägaren Amelie Råberg.
– Men det direkt aggressiva priskriget är nu över och de andra problemen har löst sig, så vi räknar med att öka omsättningen med cirka tjugo procent. Även resultatet kommer att förbättras, sedan får vi se om det blir ett plusresultat eller nollresultat.
Samtidigt har en av tre grundarna lämnat företaget – Johanna Backman, som också varit vd i företaget.
– Men att hon lämnar har inget med företagandet att göra – hon fann kärleken i Danmark och har flyttat dit.
Den tredjedel av bolaget som Johanna Backman har ägt tas nu över av erfarna entreprenörerna Sören Andreasson och Tomas Hacker, som inte minst förknippas med att göra regnklädesmärket Didriksons till det större märke det är idag.
– De stärker ledningen och styrelsen. De kan retail och har gjort den resan vi är på väg in i med expansion. De vet vilka misstag man kan göra längst vägen och hur man ska undvika dem.
Hur fann ni varandra?
– Borås har ett nätverkande som är fantastiskt, så det ena ledde till det andra.
Sören Andreasson själv har följande att säga om sitt nya engagemang:
– En av delägarna lämnade bolaget, och jag kände till att de gjort ett bra jobb med företaget. Sedan har de haft ett jobbigt 2016 med störningar. Jag blev tillfrågad och tycker det är ett intressant varumärke. Det är en uppgift nu att vända skutan, men det ser bra ut. Jag är tillräckligt erfaren för att se den kommersiella potentialen i detta märke.
– När jag startade Didriksons fanns inte den näthandel som är idag. Nu går det mycket fortare att etablera nya märken, om man agerar på rätt sätt. Jag och Tomas Hacker kommer inte att vara operativa utan sitta i styrelsen.
Bolaget, som har kontoret i Viared, leds av Amelie Råberg och Anna Enander.