Icabanken räds inte Ipodkritik

Får man låna ut pengar genom att locka med en Ipod, Apples portabla mediespelare?
Näringsliv • Publicerad 8 september 2008

Icabanken, med bas i Borås, har fått kritik för sin senaste marknadssatsning.

Kritikerna anser att banken med löfte om en Ipod försöker locka unga till att låna pengar.

Har ni trampat över i er marknadsföring, Bo Lagergren, marknadschef på Icabanken?

– Den målgrupp som vi vänder oss till är inte de yngsta. Det handlar om gruppen 25 till 45 år, personer med fast inkomst, som vi på detta sätt vill ge en premie om de vänder sig till oss för ett lån, säger Bo Lagergren.

Han understryker också att den spelarmodell det är frågan om, en Ipod Shuffle, är av enklare slag och knappast lockar tonåringar.

– Den är till för att enkelt spela musik och ljudböcker på, inget avancerat.

– De lån det handlar om är på 50 000 kronor och mer. Vi ställer sedvanliga krav på långtagarna, gör den normala kreditprövningen, säger marknadschefen.

Han poängterar att Icabanken inte har för avsikt att fresta unga med lån, lån som man får svårt att betala tillbaka.

Banken har inte dragit tillbaka sin omdiskuterade marknadsföring.

– Vi har inte hört av någon kund som reagerat negativt. Vi har heller inget hört från Konsumentverket. Vi fortsätter, säger Bo Lagergren.

Samtidigt konstaterar han att banker har ett dilemma i marknadsföring.

– Detta är en mycket trögrörlig marknad. Att leta efter bästa erbjudande för el eller bensin är skälvklart för många. Däremot är de flesta mycket trogna mot sin bank, tvekar inför att pröva alternativ, säger Bo Lagergren. µ

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.