Hemtex tappar marknad

Hemtex förlorar markandsandelar på en krympande marknad, enligt senaste siffror från marknadsundersökaren GfK.
Näringsliv • Publicerad 5 augusti 2009

Från 27,4 procent till 23,7. Det är Hemtex kräftgång på hemtextilmarkanden de senaste 12 månaderna. Detta samtidigt som marknaden totalt har minskat med 3 procent.

– Omställningsprogrammet som vi arbetar med har ännu inte fått genomslag. Vi räknar med en bättre utveckling andra halvåret i takt med våra förändringar av bland annat sortiment, inköp och kommunikation, säger VD Göran Ydstrand.

Sängkläder och gardiner har gått allra sämst. Inom området badlakan och handdukar har dock Boråsföretaget ökat sin marknadsandel.

De båda största konkurrenterna ligger nära nog kvar på sina gamla nivåer. Däremot har försäljningen av hemtextil via lågprisvaruhus ökat.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.