Dubbel modeseger för Borås
En del annat från Borås lyste också på prisutdelningen.
– Årets multibrand butik är... Joel & Jolina!
– Årets dam/herrleverantör är... Eton!
Dubbelt upp för Borås när branschens priser delades ut på Modegalan i Stockholm.
– Jag trodde inte på seger. Åhléns Stockholm var nominerade i samma klass, satt vid samma bord. Nog såg de ut som vinnare. Men var det vi som ropades upp, säger Lars Bergvall som tillsammans med
Anneli Bergvall driver Joel & Jolina på var sin sida om Lilla Brogatan.
Hur kunde det gå så här?
– Vi är själva verksamma i rörelsen. Vi är personliga och tar hand om våra kunder. Vi har en bra mix av varumärken samlade på begränsad yta. Och vi har gott samarbete med leverantörer, sammanfattar Lars Bergvall framgångskonceptet.
Men han vill också poängtera marknadsföringen. Skyltning, annonser, hela sättet att visa sig.
Åtta jobbar i de båda butikerna som tillsammans omsätter runt 20 miljoner.
Eton hyllades som årets herrleverantör.
– Mycket fint att få priset. Det är en bekräftelse på att vi jobbar rätt. Här ligger mycket jobb bakom med fantastiska insatser från vår personal, säger Hans Davidson, VD på skjortföretaget Eton Fashion i Gånghester. Tidigare har Eton varit nominerad som årets exportör.
Ett annat pris med Boråsanknytning gick till Årets butikssäljare. Vinnare Malin Kareld jobbar på Newhouse i Göteborg. Newhouse är en boråsbaserad kedja med femton flaggskeppsbutiker runt om i landet.
På scenen syntes också Nordisk Designskolas Minna Engström Heino och Nilörns Claes af Wetterstedt. af Wetterstedt delade ut priset till Eton, Heino till Acne Studios Jonny Johansson som bästa designer.
– Borås var verkligen synligt under kvällen. Som textil- och modestad har vi en särställning som vi kanske själva inte alltid riktigt ser. Här finns alla led i kedjan, här kan allt göras, säger Minna Engström Heino.
Storsynligt på galan var också Bollebygd genom ljusföretaget Fagerhult Retail Lighting, en av sponsorerna.
”Med ett noga utvalt sortiment, personligt tilltal, aktiv marknadsföring och skyltfönster som verkligen nyttjas som skyltfönster, har man med både hjärta och hjärna lyckats med det smått otroliga att etablera inte mindre än två multibrandbutiker i det högre prissegmentet.
Genom åren har man haft en hög omsättningstillväxt med mycket god lönsamhet.”