Annons

Citybutiker genomforskade

Nu har Ica Citys samtliga butiker blivit vetenskapligt genomlysta. Ekonomistudenter på fjärde året har använt butikerna som forskningsunderlag.
Näringsliv • Publicerad 6 november 2008
Vad frestar i butiken? Sptephanie Xavier, Ann-Cristine Andersson, Sofia Schwenk, Tomas Thulin och Anna Thorander hör tilld em som vet.
Vad frestar i butiken? Sptephanie Xavier, Ann-Cristine Andersson, Sofia Schwenk, Tomas Thulin och Anna Thorander hör tilld em som vet.Foto: Ingemar Brink

Ämnet är konsumentbeteende. Studenterna läser ekonomi med inriktning direktmarknadsföring.

– Här får vi möjlighet att använda det teoretiska i verklighet. Vi får möjlighet att vara kreativa och ta ansvar för helhet, säger Sofia Schwenk, en av studenterna.

Annons

Studenterna är uppdelade i grupper med inriktning på var sin Ica Citybutik. Grupperna har också fokuserat på olika saker. Reklambladet, scanning, upplevelser...

På onsdagen var det redovisning. Grupp för grupp. Det bjuds på bildspel, ja till och med teater. Med scenkonst tydliggör Fristadsgruppen hur olika kunder har olika upplevelser.

I hörsalen finns en lång rad chefer från den lokala butikskedjan bänkade.

– Visst får vi här en idéer och aha-upplevelser från studenterna. De ser med nya ögon. De är också mycket ambitiösa och kunniga. Men framför allt är vi intresserade av att etablera en samverkan med högskolan, säger Thomas Englund från Ica City. Butiksgruppens styrelseordföranden Peter Bahlsten finns också på plats. Han delar förtjusningen över samverkan.

Plus och minus redovisas. Och konkreta idéer. Varför inte sätta upp en revy i butiken? Eller mingelkväll. Eller kändisar...

2008 är premiär för det här sättet att samverkan. Malin Sundström och Johan Hagberg är från högskolan ansvariga för projektet. Det hoppas på fortsättning.

– Menför det behövs extra pengar. Det lyckades vi få fram i år och hoppas klara det i fortsättningen också, säger Malin Sundström.

Resultatet från fältstudierna kommer att ställas samman till ett kompendium som blir diskussionsunderlag i bland butikernas medarbetare. Men materialet finns också tillgängligt för andra intresserade.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons